,,Ik miste het gerammel van een flessenautomaat’’
Maatschappelijk Verantwoord Bezorgen door PLUS van Dijk
VOORHOUT – Vijfentwintig jaar geleden vroeg een klant,
die slecht ter been was, aan toenmalig PLUS-eigenaar John van Dijk of hij eens
een keer wat boodschappen bij haar langs wilde brengen. Het bleek de aanzet tot
een compleet nieuwe bezorgservice, die PLUS van Dijk regionaal op de kaart
zette; bij consumenten én ondernemers. Eigenaar Joop van Dijk vertelt over het
geheim van dit succesvolle inkomstenmodel.
JOEP DERKSEN
,,We waren pioniers op dit gebied’’, licht Joop van Dijk
(39) toe. ,,Het begon met het bezorgen van een pakje melk, maar het bezorgen
met een busje groeide al snel. Tegenwoordig zijn het zeker niet alleen
senioren, die van deze dienst gebruik maken, maar ook veel tweeverdieners en
gezinnen met kinderen. Iedereen heeft het druk en met het boodschappen brengen
naar huis en kantoor ontzorgen we de mensen.’’ In deze coronatijd is er nog
extra vraag naar de bezorgservice van de PLUS: ,,Mensen zijn soms bang om naar
buiten te gaan, of ze zijn besmet geweest; zo krijgen ze toch hun boodschappen
aan huis gebracht. We zien deze dienst ook als een stukje Maatschappelijk
Verantwoord Ondernemen.’’
Passie
Passie; dat is waar het bij Joop van Dijk om draait. Je
merkt het aan alles. Niet alleen de manier waarop de zaak is opgezet en hoe het
personeel in de vestigingen in Voorhout en Roelofarendsveen iedere klant
uitermate vriendelijk en professioneel te woord staat. De omzet en het
personeelsbestand is de afgelopen elf jaren onder het leiderschap van Van Dijk
meer dan verdubbeld. Was het zijn jongensdroom om in de zaak te gaan? Dat
blijkt niet zo te zijn. ,,Ik had als kind het gevoel, dat het voor mij te
gemakkelijk was om in de stoel van mijn vader te gaan zitten. Ik wilde dat niet
en heb een opleiding gedaan om in het bankwezen te gaan. Tijdens die opleiding
liep ik stage en bleek dat ik uit ander hout gesneden was. Ik miste het
gerammel van een flessenautomaat. Ook had ik bijbaantjes in een taxi en bij een
pompstation, maar het PLUS-bloed bleef stromen.’’
Vijftien jaar geleden hakte Joop van Dijk de knoop door.
,,Ik liep stages in andere branches en bij een concurrent en ben er voor
gegaan. Ik kwam tot het besef, dat ik de supermarktbranche al die jaren had
gemist, in mijn zoektocht naar wat anders. Als ‘zoontje van de baas’ wilde ik
niet te boek staan. Het was dus goed, dat mijn vader zei: ‘Jij gaat Voorhout
doen en ik bemoei me er niet mee’. Dat heeft geholpen om mijn eigen weg te
bewandelen en mijn eigen koers te varen.’’
Die koers leidde tot
grote successen. Het geheim achter dat succes is misschien wel, dat Van Dijk
niet alles wil of pretendeert iedere wens te vervullen. ,,Onze bezorgbusjes
blijven in de regio tussen Lisse, Rijnsburg en Oegstgeest. Daarmee beperken we
het aantal gereden kilometers en dus de CO2-uitstoot. Dat sluit ook aan bij
onze wens, om zoveel mogelijk duurzaam te ondernemen.’’
Kerstborrel
PLUS is ook de lokale partner voor bedrijfsborrels
en lunchbenodigdheden. ,,Bij aardig wat bedrijven verzorgen we de lunch,
variërend van vers brood, met verse vleeswaren tot een zeer uitgebreid (vers)
aanbod. Ook zijn er vele mensen die een kerstborrel of andere evenement
organiseren. We bezorgen de goederen gekoeld en als mensen teveel hoeveelheden
over hebben, halen we het op en wordt dat verrekend. Zij hoeven dus niet te
betalen voor wat er niet gebruikt wordt.’’
Het leveren aan bedrijven,
kinderdagverblijven, gezinsvervangende tehuizen en allerlei ondernemingen zal
in 2021 een huizenhoge vlucht nemen. Daarvan is Van Dijk overtuigd.
,,E-commerce is een blijvend iets. Bovendien biedt het een extra voordeel voor
ons als leverancier: wanneer je bij de mensen thuis jouw producten aflevert,
wordt de kans groter dat ze bij het boodschappen doen de volgende keer bij jou
langs komen.’’
Zeer populair zijn ook de last
minute mogelijkheden via de Expressfunctie. Hiervoor heeft Van Dijk een hele
afdeling opgezet, zodat mensen binnen vier uur goederen geleverd kunnen
krijgen, waar ze die dag om zitten te springen. ,,Wij krijgen die bestelling
binnen en laten dan alles uit onze handen vallen om hier voor te zorgen’’,
lacht Van Dijk.
PLUS van Dijk, Herenstraat
45 in Voorhout, T: 0252 216 252, E: vandijk-voorhout@plussupermarkt.nl, W: www.plusvandijk.nl.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home