Vrolijke gezichten, frisse bloemen en steun voor het goede doel
Tulpen Drivethrough
ROELOFARENDSVEEN – Afgelopen zaterdag was het Nationale
Tulpendag; een uitstekend moment om het eigen huis even lekker in de bloemetjes
te zetten. In Roelofarendsveen was er een heuse ‘Tulpen Drivethrough’; mensen
stonden met hun auto’s in de rij om een of meerdere bossen tulpen aan te
schaffen. Tegelijkertijd ondersteunden zij het goede doel: maar liefst 4.000
euro gaat naar Stichting Mind.
JOEP DERKSEN
We leven in een tijd, waarin welhaast iedereen gebukt gaat
onder de coronamaatregelen. Veel lachende gezichten zijn er op straat niet te
zien. Een uitzondering was echter de Nationale Tulpendag; daar straalden alle
aanwezigen. De auto’s stonden achter elkaar en de wachttijden liepen op tot
zo’n tien minuten, om een of meerdere tulpenbosjes aan te kunnen schaffen. Maar iedereen had het naar de zin. Tijdens
het wachten konden de automobilisten teksten lezen op de geplaatste abri’s over
de herkomst van de tulp. Ook was er een tulpentuin, waar (meest) kinderen
selfies maakten.
De bezoekers kwamen van heinde en verre, zoals José
Tegelaar, die helemaal vanuit Lekkerkerk was gekomen om deze Tulpen
Drivethrough mee te maken. “Het liefst hadden we naar binnen gewild, maar dat
kan helaas niet vanwege corona. De tulp is mijn bloem; ik ben er helemaal fan
van. Als ik een tulp zie, gaat het voorjaar beginnen. Tulpen brengen het voorjaar
met zich mee. Deze drivethrough is een mooie reden om even naar buiten te gaan.
Straks gaan we ook langs de tulpenvelden rijden, als ze weer gaan bloeien.”
Goede doel
Luc van Saase (25) is verantwoordelijk voor de webshop van
Tulpen.nl. “We wilden een beetje licht in de duisternis brengen; daarom hebben
we deze drivethrough georganiseerd. Het is een fantastisch succes. We hebben
1600 bossen klaar staan en die gaan wel op. Maar we kunnen altijd bijpakken als
het nodig is.” Heeft deze drivetrhough ook een diepere betekenis, dan alleen
geld verdienen? “We willen aandacht besteden aan Nationale Tulpendag; een
evenement dat gecreëerd is door de tulpenbranche zelf. Natuurlijk willen we
tulpen verkopen, maar de opbrengst vandaag gaat naar het goede doel. Dat is de
Stichting MIND: voor jongeren, die mentale problemen hebben.” Van Saase licht
toe: “Zelfmoord onder jongeren speelt enorm nu. Dat past wel helaas in deze
tijd. We vinden dat een mooi passend doel. We verkopen twee bossen voor zes
euro en vier bossen voor tien euro. We hopen zo’n 4.000 euro op te halen voor
het goede doel. Dat zou leuk zijn.”
Hoe heb je de coronatijd zelf ervaren? “Lastig. Ik heb zelf
een hechte groep vrienden. Ik ben nooit echt eenzaam en daarnaast heb ik een
leuke job, zoals je ziet. Ik stuur mezelf er wel doorheen. Alleen mis ik af en
toe wel een biertje doen in de kroeg.”
Ondertussen worden de zussen Sandra en Carola geholpen; zij
bestellen enkele bossen tulpen met allerlei kleuren door elkaar. Vrolijk
vertelt Sandra: “We hadden hiervan via Facebook gehoord. “Een tulp is een
vrolijke bloem en ik ben een vrolijk mens. Een bosje gaat naar onze moeder en
misschien is het ook leuk om wat weg te geven.”
Van Saase geniet van dit soort opmerkingen. “Vandaag horen
we alleen maar leuke en positieve reacties. Iedereen waardeert het. Zeker als
er een goed doel aan verbonden is, dan valt het bij iedereen in de smaak. Heel
veel huizen worden opgefleurd met prachtige bloemen. We horen van veel mensen,
dat ze tulpen willen geven aan de buren of aan opa en oma. Dat is leuk om te
horen!”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home