De gang naar de duurzame top
Alkmaar – Of het nu toeval, voorzienigheid of karma is; een netwerkontmoeting tussen Pieter van den Berg, van corporate finance organisatie Sophista en Dennis Hofmans van NewPort Capital leidde tot een bijzondere overname. Met NewPort Capital aan het hoofd zal Greeny Bros uitgroeien van een regionale speler tot marktleider in Nederland op het gebied van duurzame toepassingen.
JOEP DERKSEN
Sophista is een organisatie, die zich bezighoudt met het
begeleiden van fusies en overnames; Boven Amsterdam één van de grootste
specialisten op het gebied van overnames, fusies en ruzies en waarderings- en
opvolgingsvraagstukken. Het maakt onderdeel uit van de Guidon Groep.
Transacties vinden plaats van lokaal tot internationaal, licht Van den Berg
toe. Het bedrijf Greeny Bros is een succesvolle en snelgroeiende
totaalleverancier voor zonnepanelen. De voormalige eigenaar van Greeny Bros
wilde zich richten op andere activiteiten en had Sophista gevraagd het
volledige verkoopproces te begeleiden. Enkele gegadigden hadden zich al gemeld
en een deal leek in de maak. Totdat Van den Berg nét voor het uitbreken van de
coronapandemie een plaats kreeg aangewezen bij een bedrijvenseminar en hij
naast Dennis Hofmans kwam te zitten. Er was een directe klik.
Hofmans werkt bij een investeringsmaatschappij, waar hij
vanaf het begin betrokken is, samen met oprichter Rob van der Laan. “NewPort
Capital onderscheidt zich met ondernemend kapitaal van het team en circa 75
ondernemers uit meer dan 25 verschillende branches. Wij helpen onze bedrijven
met strategische, financiële en operationele expertise en een uitgebreid
netwerk en groeikapitaal.’’ NewPort Capital is opgericht in 2017, heeft met
twee fondsen EUR 240 miljoen onder beheer en heeft met tien professionals
inmiddels al zeventien overnames, met een waarde tussen tien en vijftig miljoen
euro, succesvol voltooid.
Niet iedere onderneming is interessant genoeg om over te
nemen. “We kijken altijd naar bedrijven met een terugkerende omzet en sterke
groeipotentie. Mensen met een strategie en een visie en die bij de uitvoer
ondersteuning kunnen gebruiken of om juist nog groter te denken.’’ Deze aanpak
beviel Van den Berg uitstekend, omdat dit paste in de wensen van de
opdrachtgever. Na het seminar nam hij contact op met Hofmans om hem te informeren
over Greeny Bros.
Het gevoel moet van het begin af aan goed zijn, licht Van
den Berg toe. “We zijn bemiddelaar en het vertrouwen in een overnameproces is
cruciaal. We verstrekken correcte informatie
en geven goed aan waar de kansen liggen of eventuele vlekjes zitten. Na
ondertekening van een geheimhoudingsovereenkomst kunnen beide partijen verdere
informatie delen.’’ Dat vormt een basis voor verdere gesprekken, waarna de
onderhandelingen écht kunnen plaatsvinden. Van den Berg: “Daar zijn we goed en
snel uitgekomen.’’
Tot nu toe richtte Greeny Bros zich voor de verkoop van
zonnepanelen op gemeenten in Noord-Holland. De onderneming wordt nu onderdeel
van een groep die dé ‘one stop shop’ voor de duurzaamheidssector wordt in de
Benelux. Of het nu gaat om zonnepanelen, isolatie, warmtepompen, advies of
certificering. Hofmans: “Dit is de toekomst in de duurzaamheidswereld; mensen
weten nu niet wie ze moeten bellen om hun bezit te verduurzamen.’’
Beide mannen geven toe, dat het tijdens het
onderhandelingsproces soms best spannend was. Ze lachen: ‘’Het
heeft echt wel geknetterd bij de onderhandelingen, maar altijd met respect voor
elkaar.’’ En zo hoort het ook te gaan, natuurlijk. Een wijze van
onderhandelen, waarbij het adagium ‘Afspraak is afspraak’ geldt. De voormalige
eigenaar wilde zijn ‘bedrijfskindje’ ook niet zomaar aan een willekeurige koper
van de hand doen.
Nu de overname van Green Bros is afgerond, vouwt Hofmans
zijn plannen uit. “Greeny Bros is de tweede overname in deze sector en er
zullen nog meerdere volgen. Van lokaal wordt het (inter)nationaal. We betrekken
de medewerkers bij deze nieuwe visie en dagen hen uit om dit te realiseren.
Voor alle werknemers willen wij de beste werkgever worden.”
En dat Greeny Bros onder de duurzaamheidsgroep een succes
wordt, lijkt een zekerheid. Hofmans licht toe: “Particulieren en bedrijven
willen steeds meer verduurzamen. Dit is gedreven door een stijging van het
milieubewustzijn, het goedkoper en beter worden van producten en stimulering
van de overheid i.v.m. de te behalen milieudoelstellingen en regelgeving. Met
onze groep kunnen wij in het gehele proces aan deze vraag voldoen.”
Sophista fusies en overnames Newport
Capital
Arcadiastraat 32 CD Atrium
North Tower 05.112
1813 KN Alkmaar Strawinskylaan
4117, 1077 ZX Amsterdam
T: 072 540 8010 T:
020 238 4320
W: www.sophista.nl W: www.newport.capital
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home