Anders denken, beter doen
Verstraten & Bergkamp Administratie Belasting Advies
JOEP DERKSEN
Wie het ondernemersleven instapt, doet dat als eerste uit
passie. Voor het idee, het product, de dienst of simpelweg om de vrije vogel te
zijn, zoals je jezelf van binnen voelt. Je bedrijf wordt een succes en steeds
meer mensen komen bij jou in dienst om de onderneming te laten groeien. Maar
langzamerhand merk je, dat je als ondernemer steeds verder af komt te staan van
je oorspronkelijke passie en gedwongen wordt om allerlei taken op je te nemen,
waar je hart niet in ligt. Erik Verstraten en Bas Bergkamp, de partners van Verstraten
& Bergkamp Administratie Belasting Advies, hebben een oplossing gevonden
voor het weer kunnen uitoefenen van het werk, dat ze écht willen doen. Terwijl
tegelijkertijd het bedrijf blijft groeien en bloeien.
Erik en Bas zijn de partners van Verstraten & Bergkamp,
een kantoor
voor administratieve dienstverlening, loonadministraties, belastingadviezen en
overige financiële vraagstukken. De organisatie groeide enorm in de
afgelopen jaren en de 24 medewerkers zetten zich met pure passie in voor
talloze ondernemers. Maar de bedrijfsontwikkeling stokte de laatste tijd als
gevolg van de oververhitte arbeidsmarkt. Hoe onderscheid je jezelf als
ondernemers in een economie waar vacatures niet ingevuld kunnen worden door
personeelsgebrek? “De problematiek van het personeelstekort zorgde voor de
nodige kopzorgen, daar hebben we wel wat overlegtijd aan besteed”, licht Bas
toe.
De interne
organisatie centraal
De mannen ontwikkelden een nieuwe visie. “We zijn ervan
overtuigd dat tevreden medewerkers tot tevreden klanten leidt. Daar waar de
drukte van het werk prioriteiten bepaalde en werkdruk op de loer lag, hebben we
de medewerker en de interne organisatie daar omheen centraal gesteld.”
Op het gebied van personeelsondersteuning onderscheidt
Verstraten & Bergkamp zich. “Je weet dat werkgeluk bepaald wordt door
factoren als afwisseling, uitdaging, speelruimte, zicht op eindresultaat,
verantwoordelijkheid en een goede werk-privé-balans. We hebben een medewerkers
tevredenheid onderzoek uitgezet met vragen over deze factoren. En gelijktijdig
hebben we ook een drijfverenonderzoek gedaan. Heel veel zaken hebben we heel
goed op orde, zo bleek. Maar een belangrijk signaal voor ons ging over de privé-werk
balans en we wilden voorkomen dat de werkdruk van onze medewerkers te hoog zou
worden.” Het leidde tot nieuwe inzichten voor Erik en Bas: “We moeten zorgen
dat we alles intern helemaal op orde krijgen; dan volgt de rest vanzelf.
Wanneer we goede en loyale medewerkers hebben, stroomt dat door naar de
klanten; zij ervaren onze ondersteuning en zijn ook loyaal naar ons.”
Een van de eerste maatregelen, die Erik en Bas daarom namen
was het invoeren van een (tijdelijke) klantenstop. “We willen dat onze
dienstverlening 100% perfect is. We kunnen het niet verantwoorden naar onze
huidige klanten, als we met het huidige personeel het werk nóg meer
verspreiden”, aldus Erik. “Er zitten immers maar 24 uur in een dag. Als je het
anders en beter wilt doen moet je naar perfectie streven!”
De échte verandering is ingezet doordat Erik en Bas zich
richten op een bewuste manier van verdelen en uitvoeren van taken. “We willen,
dat mensen hier niet alleen maar dezelfde werkzaamheden uitvoeren, maar zelf
ook leren en allround opgeleid zijn. Zodat ze interessante opdrachten kunnen
uitvoeren en daarom persoonlijk kunnen groeien.”
Dat
begint bij Erik en Bas zelf. De tijden van ‘top down’ management komen niet
meer terug bij Verstraten & Bergkamp. “We blijven hiërarchisch
leidinggevenden, maar dragen onze functionele leiding aan anderen over. Hiermee
geven we meer verantwoordelijkheid aan een groep medewerkers, die al wat langer
bij ons werken. Een nieuw opgezette overlegstructuur staat tot hun beschikking.”
Bas vervolgt: “Natuurlijk is dit een stuk controle, dat je uit handen geeft.
Maar het komt voort uit de behoeftes van mensen om door te groeien. Wij willen dat
mensen leren en plezier in hun werk hebben. En Erik en ik stimuleren dit proces
door hen te coachen en te ondersteunen. Zodat onze medewerkers zelf op de beste
en meest fijne manier kunnen doen wat ze moeten doen.”
Dienend leiderschap
Erik: “De functionerings- en beoordelingsgesprekken gaan we
vervangen. We stappen af van de gewoonte om alle medewerkers in één periode te
spreken over en te beoordelen op hun functioneren. Gesprekken met onze
werknemers vinden voortaan altijd op individuele basis plaats. De
gesprekscyclus is opgebouwd uit ‘Goede Gesprekken’ die per persoon in een
andere frequentie en gedurende het gehele jaar plaats vinden, van verschillende
aard kunnen zijn en vanuit beider initiatief kunnen worden gepland. Of soms
spontaan ontstaan. Vijf basisvragen staan simpelweg centraal: ‘Wat kun je? Wat
wil je? Wat wil je niet? Wat werkt voor jou? en Wat wil je nog leren?’ De
eerder genoemde functioneel leidinggevenden krijgen ook nadrukkelijk een rol in
het voeren van deze ‘Goede Gesprekken’ met hun collega’s.”
Bas: “Deze manier van communiceren heeft veel meer
gelijkwaardigheid en past bij het ‘dienend leiderschap’ van ons en het ‘persoonlijk
leiderschap’ van de collega’s. Het gaat er niet om wat de werknemer voor het
management kan doen, maar wat het management voor de werknemer kan betekenen. Zodat
de medewerker zijn of haar werk op de best mogelijke manier kan doen. We gaan daarbij
uit van verantwoordelijkheid en initiatief van de medewerkers zelf.
Het door-ontwikkelen van de organisatie is daarmee een
veelomvattend proces. “Wij willen hen helpen met wat ze nodig hebben: goed
gereedschap is het halve werk. Of het nu gaat om het bijspijkeren van extra kennis,
ondersteuning met goede ICT-voorzieningen en softwarepakketten, werkplekken, samenwerkingsafspraken
of werkprocessen die zekerheid geven dat je aan de kwaliteitseisen van het NOAB
voldoet.”
Academie
Maar hoe verhouden al deze inspanningen zich met het
personeelstekort? “ Erik: “Ook hierbij geloven we dat van binnenuit
ontwikkelen, effect heeft op de arbeidsmarkt omdat wij een aantrekkelijke
werkgever blijken. In het verlengde daarvan gaan we dat nu verder vorm geven
via de Verstraten & Bergkamp Academie.” Het initiatief voor de Academie
vloeit rechtstreeks voort uit de nieuwe filosofie, die Bas en Erik in het
bedrijf doorvoeren. Bas: “De Academie bestaat uit het intern leren, begeleiden
en coachen in combinatie met een intern ontwikkelprogramma en externe
opleidingen. Deze door ons al toegepaste aanpak willen we nu nadrukkelijker aanbieden
aan studenten die een HBO- of Universitaire opleiding volgen of willen gaan
volgen.” De studenten krijgen een betaalde baan bij Verstraten & Bergkamp
en kunnen de onderwerpen van hun studie in hun werk toepassen. Erik: “Met de
Academie neemt onze aantrekkingskracht als werkgever toe bij vooral jonge mensen. Maar wij kunnen ook
interessant zijn voor mensen die later in hun loopbaan een carrièreswitch
willen maken. Wij hebben kort geleden een nieuwe collega van 49 jaar mogen
verwelkomen die zo’n switch heeft gemaakt en barst van de ambitie om te leren
en zich te ontwikkelen. Ook voor hem biedt de Academie alle mogelijkheden.”
Toekomstdromen
Laat deze visie nu net passen in de toekomstdromen die Erik en Bas
ook voor zichzelf hebben. In de loop der jaren is Verstraten & Bergkamp
uitgegroeid tot een toonaangevend belastingadvies- en administratiekantoor, dat
zich vooral richt op de financiële handel en wandel van haar cliënten.
Bas en Erik willen echter ondernemers op veel meer vlakken bijstaan; als
ondernemerscoaches.
“Ondernemers hebben veel meer aan hun hoofd, dan alleen de
belastingaangiftes. Ze moeten besluiten nemen over zaken als investeringen,
desinvesteringen, groei of bedrijfsopvolging. Vanuit onze brede expertise
kunnen we meedenken en onze mede-ondernemers hierin adviseren”, geeft Erik aan.
Bas: “Werk je in je tent
of werk je aan je tent? Wij proberen dat laatste samen steeds meer vorm te geven.
Je kan niet in één keer alles loslaten. We merkten, dat we niet meer datgene deden,
waar we eigenlijk aan begonnen waren. We willen zelf ook blijven ontwikkelen en
nieuwe uitdagingen aangaan. Daarom staat groei van onze mensen en van onszelf
centraal.”
Beide
mannen besluiten: “Verantwoordelijk zijn voor het geluk van de
medewerkers en klanten zorgt voor ons persoonlijke geluk. Daarom
is ‘Groei’ ook het ultieme pakket dat wij onze klanten aanbieden; wij gunnen
andere ondernemers graag de kennis en ervaring, die we zelf hebben opgedaan.”
Verstraten & Bergkamp Administratie, Belasting en Advies
De Fruittuinen 2
2132 NZ Hoofddorp
T: 023 544 5850
W: www.verstratenbergkamp.nl
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home