Reclame door de jaren heen
Kent u dat gevoel? Een project, dat je ‘ooit nog wel een keer’ af gaat maken. In 2008 stuitte boekhistoricus Berry Dongelmans op een editie van de Leidsche Courant uit 1924, waarin vol lof geschreven werd over de Winkelweek in Alphen aan den Rijn. Vijftien jaar later heeft deze toevallige ontdekking geleid tot een boekentrilogie, geschreven door Dongelmans: ‘Koop lokaal! 1919 – 1982’.
Hij vertelt: “In die tijd was ik bezig met een onderzoek naar de
Leidse boekgeschiedenis. Voor dat onderzoek moest je nog in de papieren kranten
bladeren. Plots stuitte ik op een dikke reclamecourant: ‘Winkelweek Alphen aan
den Rijn’. Daarin gaf een verslaggever een beschrijving van alle etalages in de
feest- annex winkelweek rondom de verjaardag van toenmalig koningin
Wilhelmina.” Alle etalages? Dongelmans lacht: “Nou, dat niet. Alleen de
etalages van de winkeliers die ook in de Leidsche Courant adverteerden. Zo
schreef de journalist indertijd: ‘Er waren twintig kippige en onwillige
winkeliers die niet willen adverteren in onze krant, dus die slaan we tijdens
ons bezoek maar over’.”
Als geboren Alphenaar (1952) was Dongelmans direct gefascineerd
door dit winkelinkijkje in de geschiedenis. Toch duurde het nog twaalf jaar
voor hij zich echt ging verdiepen in de winkelhistorie van Alphen. Zijn
pensionering - die samenviel met de uitbraak van corona - bood hem daartoe de
gelegenheid: “Je zit dan toch thuis en kunt online onderzoek doen. En wat er
nog aan informatie ontbreekt, heb ik naderhand zelf opgezocht in het archief in
Alphen.” Het eindresultaat was niet één, maar zelfs drie boeken over de
geschiedenis van winkelweken, reclameacties en huishoudbeurzen van de
middenstand in Alphen aan den Rijn.
De drie boeken beslaan de periode van 1919 tot en met 1982. Deel
1, dat vorige week uitgekomen is, geeft een volledige beschrijving van alle 11 winkelweken,
die hebben plaatsgevonden tussen 1919 en 1939. Aan
de hand van de beschrijvingen in de kranten krijgen we een beeld van de
middenstand in Alphen aan den Rijn. Niet alleen van het aanbod in de winkels
zelf, maar ook van de diverse winkeliersverenigingen. Ook zien we welke winkels
er in de loop der jaren bijkomen en wat de invloed van planologische veranderingen
op het winkelbestand is.
Miniatuurvijver
Dongelmans: “Op deze manier biedt het boek op diverse momenten in
de tijd een overzicht van een groot aantal winkeliers die door de jaren heen
beeldbepalend zijn geweest voor het gezicht van Alphen als ‘winkelcentrum’ van
de regio. Een deel van de lokale geschiedenis en het reilen en zeilen van de
Alphense samenleving in de beschreven periode komen hierdoor tot leven.”
In ‘Koop Lokaal!’ staan vele tientallen foto’s van winkels, die
honderd jaar geleden de straten van Alphen sierden. Maar ook afbeeldingen van
allerlei reclame-advertenties. Bijzonder aan deze uitgave is, dat veel van de
originele teksten met de beschrijvingen van de winkels en de winkeleigenaren
bewaard zijn gebleven. En nee, daar zit geen auteursrecht op, informeert
Dongelmans met een glimlach: “Dat vervalt na 70 jaar.”
Tijdens de winkelweken waren de etalages op hun mooist versierd en
de winkels met de mooiste etalages kregen een prijs. In die tijd kwamen mensen
van heinde en verre naar Alphen om de bijzondere etalages te bekijken. Zo had
zaadhandel De Vries een miniatuurvijver met goudvissen aangelegd met eromheen allerlei
figuren van verschillende zaden; veel etalages waren met lampjes verlicht.
Honderd jaar geleden was dat ongekend. In het boek is ook te lezen, dat de
mensen honderd jaar geleden weinig verschilden van de huidige inwoners van
Nederland. “Toen naast de winkeliers ook het winkelend publiek prijzen kon
winnen, werd het een gekkenhuis. Je kon meedoen aan puzzelwedstrijden of bij de
aankoop van producten loten krijgen waarmee je kans maakte op prijzen als een slaapkamerameublement,
een fiets of horloge. Veel mensen wilden extra kans maken op een prijs en
kochten daardoor meerdere producten. Hoewel ze vaak het geld niet hadden, maar daar
hadden ze een oplossing voor: ze kochten de producten op de pof. Om het later
af te kunnen betalen.”
Voor wie schrijft Dongelmans dit boek? Voor alle Alphenaren die
geïnteresseerd zijn in hun eigen geschiedenis. In dit boek staan flink wat
firma’s die nog steeds bestaan. Zoals apotheek Allart, de firma Ponsioen, Tuijn
en tot voor kort banketbakker Jacques van Vliet en Zn. Ook de delen 2 en 3, die
in februari en in april verschijnen en de jaren 1940 – 1982 beschrijven, zullen
voor een groot aantal Alphenaren een schok van herkenning zijn. Bij het
doorlezen komen veel herinneringen weer bovendrijven.”
Het boek ‘Koop lokaal!’ is verkrijgbaar bij Uitgeverij Betelgeuze
(www.uitgeverijbetelgeuze.nl), bij de
Historische Vereniging Alphen en bij boekhandel Haasbeek in de Ridderhof en in
de St. Jorisstraat.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home