Voor de verandering
Samenwerken is een kwestie van samen werken. Ook wanneer een bedrijf een nieuwe groeifase doormaakt, is het goed om bestaande relaties mee te nemen in die groei. De man, die dat als geen ander begrijpt, is Frans Klok, mede-eigenaar van StarKozijn Katwijk.
Op 1 april opent de prachtige nieuwe showroom van StarKozijn
voor het eerst haar deuren aan de Trappenberglaan 24 in Rijnsburg. Dit moment
markeert een nieuwe fase voor het bedrijf, dat al 35 jaar bestaat. Maar liefst
500 m2 aan showroom, waar alle producten van StarKozijn in getoond worden. In
totaal beslaat het fonkelnieuwe, gasloze, pand ruim 1.800 m2, inclusief de
werkplaats en het kantoor.
Frans: “Met een nieuw pand komt ook de nieuwe visie op de
toekomst. Ons doel is niet om een groot bedrijf te worden. Maar om gespecialiseerd
te blijven en om mee te gaan met de nieuwe onderdelen van deze tijd. We maken
gebruik van automatische afzuigsystemen, zodra er een houtbewerkingsmachine
aangezet wordt. Dat is ook fijner en veiliger voor de medewerkers.
in de nieuwe showroom staan alle kozijnen met hun vernieuwde
profielen zoals ze dit moment geproduceerd worden.
Nuchter
De hamvraag is natuurlijk; ‘Veranderen, is dat een noodzaak
of een keuze?’ Frans: “Ik ben er zelf heel nuchter in. ik vind het een keuze, omdat
je er zelf bij bent. Als de noodzaak zou zijn, zou ik met de rug tegen de muur
staan en zou er geen andere weg zijn.” Hij is even stil en vervolgt: “Aan de
andere kant weet je ook dat je die stap moet zetten, omdat je mee moet blijven
doen. Veranderen houdt in feite in, dat je op een bepaalde manier moet groeien.
Dat groeien houdt niet per definitie in, dat jouw bedrijf groter moet worden.
Veranderen kan ook betekenen de komst van andere typen klanten.”
StarKozijn heeft in feite drie afdelingen: “Mijn zus
Johanneke is verantwoordelijk voor kunststof kozijnen, dakkapellen en
gevelbekleding voor particulieren. Mijn broer Nathanaël heeft de verantwoording
over de houten kozijnen, binnendeuren en voordeuren, dus alles wat met hout te maken
heeft. Zelf bedien ik de grote vaste klanten, zoals Dunavie, MeerWonen, Portaal,
Hervormde Gemeente Katwijk”
Met de uitbreiding van de showroom groeien ook andere
faciliterende bedrijven mee, zoals BB Dienstverlening, die wekelijks ervoor
zorgt dat het kantoor en de huidige showroom weer spic en span is. Frans kwam
twee jaar geleden met BB Dienstverlening eigenaar John Mijnders in contact. “Tot
die tijd maakten de zussen van mijn moeder altijd het kantoor en de showroom
schoon. Maar ja, zij werden ook een dagje ouder. Ze kwamen trouw elke
maandagochtend, maar je kon ze er natuurlijk niet op vastpinnen. De zaak van
mijn broer, Connect Bouw was gevestigd naast het pand van John. Ik liep een
keer bij hem binnen en sindsdien verzorgt BB Dienstverlening iedere
maandagochtend de schoonmaak van ons gebouw. In het nieuwe pand hebben ze ook
al de vloeren gereinigd en zorgen ze voor de glasbewassing.”
Spaanders
Het contact tussen de beide mannen klikte vanaf het begin.
“John reageert snel, hij is goed bereikbaar en zijn mensen doen, wat John met
je afspreekt. Dat is een zakelijke houding, die wij zelf ook hebben richting
onze klanten.” Waar gewerkt wordt, vallen wel eens spaanders (een variant van
het aloude spreekwoord). Maar als er eens iets gebeurt, wordt het ook direct
opgelost, is de ervaring van Frans. “Zo viel er een keer een bakje koffie op
ons kleed. Niets dramatisch, maar er werd direct een reinigingsmachine gehaald
om het op te lossen. John stelde direct voor om de hele vloerbedekking te
reinigen. Dat is een positieve houding; ze komen om iets op te lossen en zien
direct verdienmogelijkheden. Dat vind ik wel knap.”
Inzet:
Goed schoonmaakwerk is eigenlijk heel ondankbaar. Wanneer je
jouw taken op de juiste manier uitvoert, ziet niemand het. Pas wanneer ruimtes
niet goed worden schoongemaakt, valt het op. John Mijnders van BB
Dienstverlening beaamt: “Schoonmaak is een sluitstuk op de begroting van iedere
onderneming. Het moet picobello, maar het mag niets kosten. Schoonmaak is niet
het meest sexy beroep, dat je kunt verzinnen.”
John is echter trots op zijn mensen, die zich iedere dag
inzetten om andere bedrijven te laten ‘shinen’. “Het is een bepaald soort
mensen, dat dit werk wil uitvoeren. Niet iedere Nederlander wil dat en daarom
werken we hier veel met buitenlandse mensen. Zij hebben hart voor hun werk en
zorgen ervoor dat het goed wordt uitgevoerd. Daarom zit je bij ons niet voor
een dubbeltje op de eerste rij, maar door deze werkmentaliteit is BB
Dienstverlening wel uitgegroeid tot één van de grootste bedrijven in de regio.”
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home