Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

17 januari 2007

Werkgroep Kunstpromotie opent nieuwe expositie


“Het beeld zit in de steen en ik hak slechts het overtollige materiaal weg”

Voorhout – Opnieuw heeft de Werkgroep Kunstpromotie een expositie opgezet in het bestuurscentrum. Dit keer zijn de werken van schilderes Irene Olivier en beeldhouwer Hans Petit te bewonderen. Vijf jaar geleden nodigde Olivier haar collega uit in Voorhout te exposeren en dit keer was Petit de initiatiefnemer. De bezoekers uitten veel lovende woorden over de tentoongestelde werken.

door Joep Derksen

Petit is 77 jaar en na zijn pensionering heeft hij het beeldhouwen ontdekt. Hij begon met schilderen, daarna ging hij boetseren en “nu zit ik in marmer”, vertelt Petit. “Ik houd van kunst en schoonheid: dat zijn de fijne dingen van het leven. Hoe ouder je wordt, hoe meer je gaat genieten van de mooie zaken.”

Op de vraag hoe hij zijn stijl zou omschrijven, antwoordt de kwieke beeldhouwer: “Ik houd net van stijl en thema’s. Ik zie een steen voor me en luister naar wat die steen mij vertelt wat ik ermee moet doen. Het resultaat is altijd anders en ik weet van tevoren niet wat het gaat worden. Het beeld zelf zit vaak al in de steen en ik hak slechts het overtollige materiaal weg. Ik begin gewoon en ontdek gaandeweg wat het gaat worden, maar altijd wordt de rauwheid van de steen deels in het kunstwerk gelaten.”

Schildersclub

Tijdens de druk bezochte opening van de expositie konden mensen genieten van de muziek van Glik un Gelekhter. Onder de klanken van dit klezmerensemble vertelt Olivier, die al 16 jaar met de kwasten in de weer is: “Schilderen is heerlijk; het is mijn leven en geeft ontzettend veel voldoening. Vaak zit ik in mijn zomerhuisje in het bos bij Leersum en begin gewoon iedere dag te werken. Ik zit ook bij een schildersclub, waardoor ik bijna iedere dag een model kan schilderen.”

Ze vervolgt: “Mijn hele leven staat in het teken van de creativiteit. Schilderen is een vak en je kunt er niet zo maar mee beginnen. Je moet weten wat je aan het doen bent; wanneer gebruik je donkere kleuren en wanneer lichte kleuren. Ook maak je gedurende je schildertijd verschillende periodes mee. Zo groei ik momenteel zelf toe naar het meer abstracte werk.” Olivier wordt enthousiast: “De schilderijen die ik maak zijn wel een beetje mijn kinderen, ja. Voor zo’n expositie is het dan ook moeilijk om te kiezen welke werken je laat zien.”

Een van de bezoekers is Marianne Hartemink, zelf ook keramiste. Ze kijkt naar een van de werken van Petit en zegt: “Over het algemeen is het fantastisch werk en hij heeft een enorme groei gemaakt. Petit heeft bij mij op les gezeten en hij is een geweldige man die enorm bezeten is om het goed te doen. Wat hier in de expositie staat is erg mooi.” Ook een andere bezoeker, Leon Sciarone, vind de tentoongestelde werken prachtig. “Wat ik zie, spreekt me aan qua kleuren en samenstelling. Het werk Opalia bijvoorbeeld heeft een heel mooie beeldvorm, met die grote kont en borsten. Het brengt het oermoedergevoel boven.”

De expositie is tot 3 maart te bezichtigen in het Bestuurscentrum in Voorhout, aan het Raadhuisplein 1. Toegang is gratis en het centrum is dagelijks geopend tijdens kantooruren.