Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

29 september 2007

“Het leukst zijn spontane hapsnapvoorstellingen”

TEYLINGEN – Theater van Santen bestaat dit jaar 12,5 jaar en viert het jubileum met de uitgifte van haar eerste cd van De Kus van de Ballerina. Eigenaar en oprichter van de theatergroep vertelt over zijn vak en alles wat daarbij komt: “Ik ben geen moraalridder maar heb wel een kleine boodschap”.

Het theater maken zit Sassenheimer en oprichter van de theatergroep John van Santen (52) in het bloed. In eerste instantie wilde hij een cabaretprogramma voor volwassenen opzetten, maar om ervaring op te doen speelde hij met een clown mee in verschillende voorstellingen. Het spelen voor kinderen heeft zijn hart gestolen het Theater van Santen heeft tienduizenden kinderen geweldige middagen bezorgd, dankzij de inzet van professionele acteurs die hun opleiding kortgeleden hebben afgerond. Maar ook gerenommeerde acteurs als Joop van Dijk en Vincent van Lent hebben hun naam aan het theater vervonden. Voor de muziekproductie ‘Leve het nijlpaard’ wordt bijvoorbeeld tekst en muziek gebruikt van Harrie Jekkers en Koos Meinderts.

Van Santen heeft een groeiproces doorgemaakt in de loop der jaren: “Bij het spelen van een clown leerde ik te acteren. Daarna heb ik muziek in de shows gestopt en uiteindelijk minimusicals gemaakt. Pietje Bell bijvoorbeeld heb ik 150 keer gespeeld, maar dan wel voor de tijd dat het een hype werd. Ook ‘Peter en de Wolf’ heb ik al meer dan 200 keer gespeeld.” Hij leert nog altijd bij: “Dit jaar heb ik weer drumles genomen, nadat ik decennialang de drumstokjes niet in de handen heb genomen. Ik denk niet zo snel: ‘Dat lukt me niet meer’.”

Uur stil

Hij vervolgt: “Hapsnapvoorstellingen vind ik het leukst, met de kinderen vlak voor je op de vloer die zo spontaan reageren. Melken naar reacties, zoals sommige artiesten doen, daar doe ik niet aan. Kinderen zijn eerlijk: als de show niet deugt, heb je pech want dan gaan ze zich vervelen. Het is de kunst om te beginnen met spelen en binnen tien seconden de hele zaal stil te krijgen. Dan denk ik bij mezelf: ‘Zo, en nu dit nog een uur vasthouden’. Een van mijn hoogtepunten vind ik wel dat ik mag samenwerken met doorgewinterde musici zoals de band ‘Levend nijlpaard’, waarvan een van de leden 20 jaar lang de muziek heeft gemaakt voor Sesamstraat.”

Op zondag 23 september, om 15:00 uur speelt Theater van Santen de voorstelling ‘De Kus van de Ballerina’ in Theater ’t Onderdak. “Het verhaal gaat over een ballerina en een zwerver die elkaar tegenkomen in het park. De ballerina komt uit het buitenland en wil beroemd worden, de zwerver geeft haar een krantenadvertentie met daarin informatie over een auditie.” Zit er een diepere betekenis in de show? “Ik wil niet moralistisch bezig zijn, maar er zit wel een diepere betekenis in, voor degene die dat op wil pikken. Een kleine boodschap dus, want als je optreedt moet je wel wat te vertellen hebben. Voor de rest wil ik positieve emoties creëren bij de mensen.”

De cd wordt gepresenteerd op zaterdag 8 september, om 15:00 uur bij ’t Onderdak. “Dit is mijn eerste cd, waar twee karaokeversies op staan. Het is een verzameling van nummers uit de show ‘De Kus van de Ballerina’ en de liedjes zijn echt bedoeld voor de kinderen. De cd is altijd na de show verkrijgbaar, maar ligt ook bij Music Alley, Hoofdstraat 209 in Sassenheim.

Voor meer informatie over de voorstellingen of om de cd te bestellen: email:
info@theatervansanten.nl of kijk op www.theatervansanten.nl.