Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

16 april 2019

Gewoon heerlijk, heerlijk gewoon


Restaurant De Klucht



NOORDWIJK – Restaurant De Klucht is al 33 jaar dé plek, waar je komt eten en genieten in een toegankelijke en dorpse sfeer. Hier vind je geen poeha, maar drie mensen die voor je zorgen en je een heerlijke maaltijd voorschotelen. Louis Mooij, Leonie Mooij en Kim Barnhoorn zijn de drijvende krachten achter De Klucht.



Joep Derksen



De Noordwijkers, maar ook gasten van buitenaf weten De Klucht goed te vinden. Voor ‘PROEF!’ is het dan ook een uitstekend moment om zelf te ervaren, wat het is om hier te komen eten. De culinair journalist wordt warm verwelkomd door eigenaar Louis Mooij, die al direct laat weten: ,,We zijn geen culinaire eettempel, maar een gezellig, lekker en betaalbaar dorps restaurant. Lekker eten kun je overal in het dorp, maar het gaat voor een heerlijk avondje uit om de persoonlijkheid. Alles op de menukaart is herkenbaar; bij ons is het gewoon lekker, lekker gewoon.''



Het is een heerlijke meidag, dus besluit ik om gebruik te maken van het terras. Zo kun je meteen rondkijken en niets missen van wat er in ‘ons Noordwijk’ allemaal gebeurt. De Klucht staat onder meer bekend om haar wildgerechten en spareribs, maar vandaag wil ik wat anders proberen. En ik kies als start de bouillabaissesoep. Dat bleek geen vergissing te zijn; de volle soep is gemaakt met een mix aan gamba’s, kruiden en een ingrediënt waar ik de vingers niet op kan leggen. Wow; dat had ik niet verwacht!



Het moeilijkste moment van het dineren is gekomen; welke wijn kies ik uit? De gastheer adviseert: ,,Het maakt niet uit, welke wijn je neemt. Of je nu vis of vlees hebt. Ik breng jou de wijn, die jij het lekkerst vindt. Want dat is namelijk de mooiste combinatie voor jouzelf.’’



Het voorgerecht is een heerlijke carpaccio met pestodressing, Parmasaanse kaas en rucola. Voor het tussengerecht zijn de smaakpapillen warm gemaakt, dus dan is het goed om door te gaan met nog een visgerecht. Mooij raadt de Zeetong aan. En daar komt de Zeetong; maar liefst 350 gram, heerlijk afgebakken in roomboter. En niet zo maar willekeurige roomboter, informeert Mooij. ,,Ik haal mijn boter bij de Sophiahoeve in Warmond: deze heeft de eerste prijs behaald als beste boter van Nederland en het is bereid uit melk van Blaarkopkoeien.’’ Deze roomboter wordt ook geserveerd bij verfijnde broodjes.

Het is tijd voor het hoofdgerecht; Kalfsbiefstuk met champignonsaus. Maar wat is dat? Deze kalfsbiefstuk is anders. Heerlijk en supermals! Hoe kan dat? Mooij lacht: ,,Ik snij hem van de kalfshaas; daarom is deze verrassend zacht.’’



Er is nog net ruimte voor een toetje. Mijn oog valt op de aardbeien Romanov. Even kijken op Wikipedia: inderdaad, dit verwijst naar de Russische tsarenfamilie uit het begin van de vorige eeuw. Mooij: ,,De reden is, dat dit gerecht een combinatie is van room, aardbeien en Russische Vodka (met een V). Wij pureren het en zorgen voor een sausachtige room, die over de aardbeien met vanilleijs gaan.

Ik verlaat restaurant De Klucht met maar één gedachte: ‘Waarom was mijn maag niet wat groter, dan had ik nog meer kunnen genieten!’

Voor meer informatie: Restaurant De Klucht, Abraham van Rooijenstraat 108, 2202 EP Noordwijk, T: 071 361 9172, W: www.dekluchtnoordwijk.nl.