Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

15 mei 2024

“Ik ben een wijnentertainer”

LISSE – De edele wijn was altijd de rode draad in het werkzame leven van Martijn Claassen, eigenaar van Wereld Wijnen. “Wijn is mijn passie en die passie deel ik graag met anderen.”

Hij wandelt door zijn winkel aan de Heereweg 175, waar gekozen kan worden uit 350 soorten wijn. “Elke wijn die hier staat is door mij persoonlijk geproefd en op kwaliteit gekeurd.” Dat gebeurt doorgaans op wijnproeverijen; niet alleen bij importeurs, maar ook bij de wijnhuizen, waar Martijn zelf zijn wijnen vandaan haalt. Onder meer in Zuid-Frankrijk en de Rhone regio. Daarnaast werkt Martijn samen met wijnkopers in Nederland voor wijnen uit de hele wereld.

Martijn lacht: “Mensen denken wel eens, dat zo’n wijnproeverij-inkoop een ontspannen samenzijn is, met gratis drank. Maar het is in feite topsport. Binnen een half uur proef je veertig wijnen. Ik doe dat in twee fases; eerst sluit ik mijn eigen emoties uit om de ware smaak heel klinisch te proeven. Daarna ga ik emotioneel proeven: hoe smaakt de wijn écht, waar past deze wijn bij en bij welke setting kan de wijn het best gedronken worden? Iedere wijn, die hier in de winkel staat, is door mij persoonlijk geproefd en op kwaliteit gekeurd.”

Rode wijn met vis

Wereld Wijnen gaat niet over wijn verkopen, benadrukt Martijn. De wijn moet bij de persoon passen. “Als iemand binnen komt en vraagt om een rode wijn bij een stukje zalm, dan vraag ik waarom hij dat wil. Als die persoon bijvoorbeeld geen witte wijn lust zorg ik voor de goede wijn, die past bij de vis en/of bij de smaak van deze persoon. Daar maakt Wereld Wijnen een verschil mee.”

In feite is Martijn revolutionair bezig in de wijnwereld. Naast zijn winkel verzorgt hij de catering en proeverijen. Ieder jaar heeft hij in de maand maart een pop-up wijnbar. “Daar staan vijftig wijnen open en er zijn twee kenners om je van dienst te zijn. Je kunt er met vrienden komen, een proeverij houden, of gewoon samen een heerlijk uitje hebben. Wanneer je samen proeft, komen de mooiste verhalen boven en dat verhoogt de stemming.”

Wanneer je zo lang professioneel bezig bent in de wijnwereld, verandert dat een mens. Maar in dit geval is het andersom. “Inderdaad; ik verander de wereld van de wijnen, ook al is het in het klein. De wijnwereld was/is traditioneel, waarbij je in jouw winkel wachtte tot de klant binnen zou komen. Tegenwoordig vereist deze wereld meer specialisme en meer kwaliteit. Ik creëer de beleving en heb er een trendy markt van gemaakt. Waarbij ik de klant trigger om te kopen, zoals met de proeverijen en de pop-up wijnbar.”  Hij licht toe: “Als ondernemer kies je niet tussen de noodzaak of keuze om te veranderen. Het gaat om de combinatie. Door veranderingen kom je op nieuwe, verfrissende ideeën Als je niet verandert, wordt je gedwongen een keuze te maken.”

 

Ander karakter

Het mooie aan wijn is, dat iedere wijn een ander karakter heeft. “Een glas cola blijft een glas cola, onder welke omstandigheid je ‘m ook drinkt. Maar een wijn is stemmingsgevoelig. Als je niet lekker in je vel zit, dan smaakt zelfs de beste wijn niet goed.” Wijn is een sfeermaker: “Zeker als je iets lekkers koopt, is het fijn om dit te delen en niet om het alleen op te drinken.”

In 2025 viert Martijn het 20-jarig bestaan van zijn bedrijf. Iedere wijn, die daar staat, is hem even dierbaar. “Ik vind het belangrijk, dat de wijn altijd herleidbaar is; direct naar het wijnhuis of via de importeur naar het wijnhuis.” Tien jaar geleden opende hij zijn winkel en om dat te vieren, organiseert Martijn op 12 en 13 april een ‘Wijnfeestweekend’. “Dan staan onze tien favoriete wijnen open in de winkel, samen met lekkere hapjes, waarbij elke tiende klant een waarde cheque van tien euro ontvangt. Het wordt een feest voor iedereen!”

Organische groei

Hij importeert veel wijnen zelf, rechtstreeks van de wijnhuizen; Wil Wereld Wijnen verder groeien? “Ja, maar alleen via organische groei. Ik ga niet meer actief op zoek naar nieuwe klanten of nieuwe bedrijven. Ik zit aan de max van wat ik zelf kan doen; daardoor gaat het goed en kan ik de beste service verlenen.”

Dus dit is het summum van zijn onderneming? Dat blijkt toch anders te liggen. “Ik zie de potentie om te groeien, maar als ik het doe, zal ik het goed doen. Dan zou ik gekwalificeerd personeel om me heen verzamelen om een grotere speler te worden. Hoewel explosieve groei nu niet in mijn bedrijfsvisie zit, sta ik altijd open voor veranderingen.”

Wereld Wijnen
Heereweg 175
2161 BC Lisse
T: 06 1227 7605
E: info@wereld-wijnen.com
W: www.wereld-wijnen.com