Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

15 juli 2024

BMB Techniek

“Ondernemer zijn is eigenwijs zijn”

Richard Brouwer is ondernemer ‘pur sang’. Hij heeft het bedrijf BMB Techniek groot gemaakt en laten uitgroeien tot een internationale speler als groothandel voor de bouw en industrie. Maar als je diep in zijn hart kijkt, houdt Richard zich het liefst bezig met het bedenken en ontwerpen van nieuwe producten, die een oplossing bieden voor allerlei technische uitdagingen.

“Ik wist op 12-jarige leeftijd al dat ik ondernemer wilde worden”, begint Richard (nu 59) het gesprek. “Ik wens ieder kind toe, dat hij/zij een beeld heeft van wat die in de toekomst wil worden. Dat maakt het leven een stuk eenvoudiger.” Voordat hij ondernemer werd, moest Richard natuurlijk nog wel werk- en levenservaring opdoen. Hij begon als verkoper bij een werkgever in de branche van bevestigingsmaterialen in Almere en richtte in 1992 BMB Techniek op. “In die tijd waren er langere levertijden voor bevestigingstechnieken en gereedschappen: je noteerde de orders en daarna duurde het even voordat het werd afgeleverd. Ik kwam met mijn vrachtwagen de bedrijventerreinen oprijden en kon direct leveren wat besteld werd. Dat was een nieuw concept en sloeg aan.”

Geheim van de bedrijfsgroei

Zijn eerste bedrijfsvestiging was in Zwaanshoek, waarna meerdere verhuizingen en uitbreidingen plaatsvonden; via Nieuw Vennep, naar Vijfhuizen, aldaar naar drie verschillende locaties en sinds kort heeft BMB Techniek een nieuw pand in Cruquius. Het geheim van de bedrijfsgroei zit ‘m in het aanpassen aan nieuwe ontwikkelingen. “Ik ben de vrachtwagen in 2004 vaarwel gaan zeggen: de groei stagneerde en verkopers wilden niet met een vrachtwagen over de snelweg rijden, maar een auto onder hun kont hebben. Ze kregen een nieuwe titel: ‘Technisch adviseur’ en in Vijfhuizen begonnen we een ‘shop’, waar klanten ook zelf terecht konden voor hun vragen en bestellingen.”

Dat Richard zijn ‘kindje’, het verkopen met en vanuit de vrachtwagen, overboord moest gooien om door te groeien, was voor hem niets meer dan een logische keuze. “Ondernemer zijn is ook eigenwijs zijn. Het is ook vooruitkijken en een kwestie van ‘Kill your darlings’. Als dingen beter en anders moeten voor de toekomst van jouw onderneming, dan moet je daar op in kunnen spelen. Velen blijven hangen in oude stramienen, maar dat is het pad van de doodlopende weg.”

Milwaukee

Richard was de eerste, die 25 jaar geleden een dealercontract tekende met het Amerikaanse topmerk Milwaukee. “Ik ontmoette de marketingdirecteur van Milwaukee, Jason Chisswel, tijdens een evenement in Lissabon waar ik naar Fadomuziek moest luisteren. Ik trok dat niet en moest even naar buiten om in de pauze een luchtje te scheppen. Net op dat moment kwam Jason ook naar buiten en we stelden voor om elders een drankje te nemen. Uiteindelijk bleven we de hele nacht doorgaan, terwijl Jason de volgende ochtend om 8 uur een presentatie moest geven. Dat deed hij ook, al was hij zo dronken als wat. We zijn zakenpartners geworden en vrienden gebleven; tot zijn dood afgelopen januari: hij stierf op 54-jarige leeftijd aan de ziekte Kahler.”

Richard is even stil, waarna hij vervolgt: “Voor Milwaukee heb ik de Nederlandse markten geopend. Bij hun entree hadden ze alleen voor ogen, dat ze hun producten wilden verkopen, waarbij andere organisaties maar moesten zorgen voor de service, garantie en onderhoud. Ik overtuigde hen ervan, dat je alle vier de facetten nodig hebt om tot een 100% goed verkoopproduct te komen. Op die manier heb ik Milwaukee binnen gekregen bij grote klanten als onder andere KLM en NS. Dat was de kick-off voor het grote succes van Milwaukee bij de leidende afnamebedrijven in onze branche en het betekende het begin van een enorme groei voor Milwaukee.”

Enthousiast vervolgt Richard: “Milwaukee past bij mij; ze geven jaarlijks ruim 500 miljoen dollar uit aan research en development, om gereedschap te maken waar mensen in de bouw en industrie blij van worden. Hun filosofie is net als die van mij: “Let’s make things better!” Zij zijn de grondlegger van alle lithium ion aangestuurde machines; alle machines momenteel tot 7 pk kunnen dankzij Milwaukee worden omgezet naar accumachines. Brandstofmachines behoren tot het verleden; die zijn zonde om te kopen. We moeten, ook in het kader van duurzaamheid en de wereldwijde elektrificatie, overstappen naar elektrisch gereedschap met accutechnologie.”

Inmiddels is BMB Techniek het grootste Milwaukee Heavy Duty centre van Nederland. Richard: “Zakelijk heb ik met Milwaukee mijn nek uitgestoken om de grootste showroom van de Benelux neer te zetten. Dat had Jason geweldig gevonden.”

Diversiteit

BMB Techniek treedt tegenwoordig op als adviesbureau voor veel bedrijven. “Daarnaast maken we ook producten. Het adviseren beperkt zich niet tot materialen die we kunnen aanbieden. Onze verkoop wordt ook gekoppeld aan adviezen voor het verbeteren van bedrijfsprocessen en veiligheidsadviezen. Dat zal in de toekomst meer worden als ik terugtreed.”

Het T-woord is gevallen; terugtreden. Niet dat dit nu al aan de orde is, maar Richard houdt zich wel degelijk bezig met de toekomst van zijn bedrijf, zijn zoon Rick en dochter Tess als opvolgers en wat hijzelf de komende jaren wil gaan doen. “Ondernemer zijn betekent ook trouw zijn aan jouw leveranciers en klanten. Wij doen zaken met veel leveranciers, die een hoge ontwikkelingsstaat en/of een Tripple-A status hebben. Het doet me goed dat we veel oude relaties hebben, die tientallen jaren terug gaan.”

De aanschaf van het pand in Cruquius heeft Richard gedaan om de toekomst van zijn bedrijf zeker te stellen. Maar ook zat er een lichte emotionele waarde aan gekoppeld. “Als geboren Cruquiaan ben ik terug op het Cruquiusnest.” Hij vertelt verder: “Enkele jaren geleden kwam mijn dochter solliciteren. Ik had nooit verwacht, dat zij bij mij in de zaak zou komen, maar ik heb haar aangenomen. Een half jaar later legde mijn zoon zijn sollicitatieformulier op mijn bureau. De kinderen zagen wat we deden in het bedrijf. Ze dachten: ‘Dit gaat wel anders, dan we zelf voor ogen hadden’. Ze hebben dit ook tegen me gezegd en laten weten, dat ze het bedrijf in de toekomst willen overnemen.”

Buitencategorie

Het is nogal een besluit wat je moet nemen, als twee kinderen jouw ‘bedrijfskindje’ verder willen laten groeien. Richard heeft de juiste formule gevonden. “Het oude pand werd te klein en ik vond, dat als ik mijn bedrijf overdraag aan mijn kinderen, het niet eerlijk zou zijn om hen in een te klein pand te laten starten. We hebben in onze statuten vastgelegd, dat BMB Techniek geen lid wordt van een inkooporganisatie. Ik heb er te hard en te lang voor gewerkt om het unieke BMB-model op te zetten. Niet iemand anders zijn formule. Mijn dochter zal de directie voeren op het gebied van marketing en de social sites en mijn zoon neemt de algehele directie op zich. Daarnaast komt er een verkoopdirecteur buitendienst en een financiële directie.”

Het is helemaal geen vraag waarom de afnemers kiezen voor BMB Techniek. “We zijn een buitencategorie ijzerhandel. Binnen ons bedrijf bieden we een extra service voor bezorgdiensten en bieden we maatwerkoplossingen voor onze klanten. Het leveren van gereedschappen is bij ons altijd ‘plug and play’; we lossen de klantvragen van A tot Z op. Onze filosofie is, dat we alleen op hoog niveau willen excelleren met onze klanten. Hiermee zijn wij in 33 jaar de grootste geworden en we are just getting started!”

Hart

Naast het uitvinden heeft Richard nog een grote passie; koken. Met een vaste vriendengroep gaat hij iedere maand samen koken. Waarbij de smakelijke verhalen en andere versnaperingen natuurlijk ook niet ontbreken! En Richard heeft het hart op de goede plek zitten. 24 jaar in het bestuur gezeten van de Ondernemers Vereniging Vijfhuizen, waarvan enkele jaren voorzitter, voorzitter geweest van Motor Club Amsterdam en diverse andere bestuur schappen. Samen met andere ondernemers bezocht hij ook mensen, die het zwaar hadden, of een steun in de rug verdienden, of in het zonnetje gezet diende te worden. “We wilden hen helpen, waarvan wij vonden dat ze iets extra’s verdienden in het leven. We ontmoetten een vrouw, die als droom had om een kookschool op te zetten in Kenia. Haar passie sprak ons zo enorm aan, dat we haar hierin gesteund hebben en binnen vier maanden hebben we helemaal van scratch die kookschool opgezet.

Voor Richard zelf staan er mooie tijden te wachten. “Na de overdracht zal ik me veel meer gaan richten op het maken en ontwerpen van producten, die bijdragen aan oplossingen en verbeteringen van technische uitdagingen, waar onze klanten mee zitten. Zo heb ik heftafels ontwikkeld, speciaal voor minder valide mensen van allerlei posturen. Dat zijn heftafels met knelbeveiliging en inhammen. Daar ben ik trots op, maar ik zorg er wel voor dat het geen dagtaak wordt!”

W: www.bmbtechniek.nl.