Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

29 mei 2007

Divers werk in Bestuurscentrum

‘Mooie vormen zijn al een doel op zich’

Voorhout – De opening van de expositie van de Werkgroep Kunstpromotie Voorhout werd dinsdag 8 mei begeleid door Zanggroep Cantabile en trok bijna 100 mensen. De tentoongestelde werken vallen zo goed in de smaak, dat voorafgaand aan de openingsceremonie al zeven werken verkocht waren. ‘Ik was hier stomverbaasd over en was er eigenlijk niet zo blij mee, want ik had hetgeen verkocht is, liever zelf gehouden’, verzuchtte Sonja Labordus, een van de kunstenaars.

Labordus kantklost al sinds 1972 en heeft in de loop der jaren vele tientallen de kunst van het kantklossen bijgebracht. Een van haar tentoongestelde werken is een kloskant van ingewikkelde patronen, gemaakt van heel fijn materiaal. Het is slechts 35 cm x 20 cm groot, maar ze heeft er twee jaar over gedaan om het te vervolmaken. Over haar passie vertelt ze: ‘Ik ben met kantklossen begonnen, omdat niemand anders het deed. Dit kan ik ook prachtig combineren met andere prettige dingen zoals tekenen, fotograferen, grafisch tekenen op de computer en wiskundige modellen opzetten. Er zijn zoveel kanten aan kant!’

Mirjam Miener, beeldhouwer, is in 1995 begonnen met zeepsteen en is vervolgens doorgegroeid naar albast, kalksteen en marmer. ‘Ieder materiaal heeft zijn eigen uitdagingen’, zo legt Miener uit, ‘maar zelf groei je ook. In eerste instantie was al mijn werk figuratief, maar nu is mijn werk meer abstracter. Dat is een leerproces en ik zou in de beginjaren ook niet hebben gedacht dat ik abstract werk zou maken. Maar mooie vormen alleen kunnen al een doel op zich zijn.’

Ruth Dijkman maakt onder meer olieverfschilderijen en aquarellen en haar grote voorbeeld en lerares was Ellen ten Kroode: ‘Van haar heb ik veel geleerd, zoals het inzicht in het gebruik van licht en donker.’ Sinds 1998 schildert Dijkman en ze ontleent er veel plezier aan: ‘Eigenlijk is het een hobby, maar ik groei nog steeds in mijn werk. In de voorbereidingsperiode aan deze expositie heb ik wel slapeloze nachten gehad, maar vandaag heb ik wel een spectaculair gevoel. Ik hoop dat wat werk van mij verkocht wordt, want dat zal een kroon op mijn werk zijn. Bovendien helpt dat om de aankoop van verfmaterialen te bekostigen.’

Bezoeker Ton Polak is zeer gecharmeerd van de expositie. Over Miener’s werk zegt hij: ‘Ze is heel erg divers en is het bewijs dat een kunstenaar gewoon haar ding moet doen. Dat is ook waar het bij de kunst om gaat: als je het werk van de kunstenaar niet meer kunt volgen, wordt het spannend en gaan de creaties echt verbazen!’

De werken van beeldhouwer Mirjam Miener, kunstschilder Ruth Dijkman en kantklosser Sonja Labordus zijn in het bestuurscentrum te zien tot en met 28 juni.