Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

29 mei 2007

Algemeen directeur Peter van Schie neemt afscheid van Putman BV

“Werk altijd met plezier, want dan komt het geld vanzelf wel”

NOORDWIJK – Soms verloopt een leven in een cirkel. Dat kan gezegd worden van de carrière van Peter van Schie (62), directeur van Putman BV, die op vrijdag 11 mei afscheid neemt van het bedrijf waar hij als 15-jarig jongetje is begonnen in de montage, na enkele carrièrestappen terugkeerde als algemeen directeur en nu een gezond bedrijf achterlaat voor de volgende generatie.

door Joep Derksen

Van Schie blijft tot het laatste moment betrokken bij Putman BV, dat bestaat uit de drie onderdelen Putman Installaties, Putman Onderhoudsdiensten en Putman Installatie Techniek. Hij komt voor het interview op zaterdag naar de zaak, loopt met de journalist zijn kantoor binnen en ziet de post op zijn bureau liggen. Direct werpt hij een blik op de envelop om te kijken of het dringend kan zijn.

Hij vertelt over de begindagen van zijn carrière: “In 1960 ben ik begonnen in de montage, wat een fantastisch vak is, maar buitengewoon zwaar. Je moet sjouwen met radiatoren en manoeuvreren in kruipvakken. In die beginperiode heb ik de evolutie meegemaakt van kolengestookte naar oliestook tot de huidige aardgas cv’s.” Bijna was Van Schie voor altijd verloren geweest voor de zakenwereld, want zijn dienstplicht vervulde hij bij de marine: “Dat was helemaal geweldig en ik had wellicht langer willen varen. Maar ik ontmoette mijn vrouw en geen van beiden wilden we maanden van elkaar gescheiden zijn.”

Aimabel

De oprichter van het bedrijf, Kees Putman Senior, “Een zeer aimabel mens”, haalde Van Schie weer terug in de montage. “Al snel had ik door dat ik dit niet de rest van mijn leven wilde doen. Dus heb ik een vaktechnische studie gevolgd op de avondschool en ben daarna als projectleider op de tekenkamer terechtgekomen.” Een jaar nadat Putman BV verkocht werd (1973) maakte Van Schie een overstap om bij Lubro als bedrijfsleider aan de slag te gaan en leiding te geven aan 80 mensen. In 1989 werd hij vestigingsdirecteur bij Wolter & Dros. “Hier had ik het fantastisch naar mijn zin”.

In 1993 kwam de toenmalige eigenaar van Putman praten met Van Schie om diens interesse te peilen voor een overname. “Ik was 48 jaar en vond dat het een geschikt moment was voor deze verandering. Hierbij werd ik ook 100% gesteund door mijn vrouw!”

In de jaren onder zijn bewind is Putman gegroeid naar een ISO-gecertificeerde onderneming en heeft een verdubbeling van het personeel plaatsgevonden naar 80 voltijds medewerkers. In 2001 vond de verhuizing plaats naar de huidige locatie op de Keyserswey 52 en is Putman een bekende naam geworden. Zijn drie kinderen zijn allen werkzaam bij Putman, maar voorlopig neemt geen van hen de zaak over, zo legt Van Schie uit. “Ze zijn aandeelhouder en aandeelhouderschap en directie moet je scheiden. De nieuwe directeur is Kees van Leeuwen en is al 30 jaar actief binnen Putman en zal zeker de komende vijf jaar de leiding in handen hebben. Ik hoop wel dat uiteindelijk een van mijn kinderen het overneemt, maar zeg altijd tegen mijn kinderen Angelique, Patrick en Stefan: “Alleen de beste moet op de directiestoel zitten!” Een tip heeft hij ook voor ondernemende mensen: “Werk altijd met plezier, want dan komt het geld vanzelf wel.”

Plannen

Van Schie heeft concrete plannen over zijn toekomst, zo vertelt hij met een twinkeling in zijn ogen. “Voor de stichting PUM wil ik bedrijven in Nederland en het buitenland adviseren. Ik heb altijd al iets gehad met ontwikkelingslanden. Die keer dat ik via de ontwikkelingsorganisatie Dorcas projecten heb bezocht in Kenia en Ethiopië, heeft mijn leven beïnvloedt. Het is onvoorstelbaar hoe weinig geld nodig is om veel ellende op te lossen. Wellicht kan ik dankzij mijn opgebouwde ervaring en contacten ook mijn steentje bijdragen voor bijvoorbeeld waterleidingprojecten via de PUM.”

Ter afsluiting van het gesprek stelt Van Schie: “Laat de rol van mijn vrouw niet onderbelicht, want zij is altijd de drijvende kracht geweest! Succes creëer je daarnaast niet alleen, dat doe je onder meer samen met het personeel dat altijd een fantastische opstelling en inzet getoond heeft! Ook wil ik wel een tipje van de sluier oplichten over succesvol zakendoen: wees oprecht, betrouwbaar en kom je afspraken altijd na!”



Meer dan 500 gasten komen op vrijdag 11 mei naar Hotels van Oranje om daar de hand te drukken van deze zakenman pur sang.