Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

29 november 2007

“Ik heb niets cadeau gekregen en alles bereikt door hard te werken”

Sjaak Arnoldus al vijftig jaar bij De BOB

NOORDWIJK – Het gezicht van Discotheek De BOB, Sjaak Arnoldus, viert vrijdag 30 november het feit dat hij zich al 50 jaar met hart en ziel voor de zaak inzet. Maar laat een ding duidelijk zijn: “Ik stop niet!” De inmiddels 72-jarige Arnodus is nog altijd zeer geapssioneerd als het over 'zijn' zaak gaat: "Ik heb niets cadeau gekregen en alles bereikt door hard te werken."

Door Joep Derksen

Arnoldus (72) kijkt terug op een fantastische tijd en anticipeert op de jaren die nog volgen: “Ik ga absoluut niet thuis zitten, want ik heb dit werk altijd met plezier gedaan. In de loop der jaren is deze zaak gegroeid van een cafe met een kleine bar en een hotel erboven naar de eersteklas etablissement die het nu is. Mijn zoon Marco (44) is eigenaar en je kunt mij de stille partner noemen. Maar in de zaak zitten ook mijn dochter, kleindochter, schoonzoon en schoondochter in wording; het is dus een echt familiebedrijf. Nog altijd ben ik iedere zaterdagavond in De BOB aanwezig en de bezoekers zien me als een van hen.”

Kelner
De vader van de man die viert dat hij zich een halve eeuw heeft ingezet voor de uitgaansgelegenheid waar bijna iedere Duin- en Bollenstreker wel eens is geweest, zette De Bob op in 1955. Na zijn militaire dienst begon Arnoldus as kelner te werken en leerde hij de kneepjes van het vak. In de loop van de tijd volgden enkele verbouwingen elkaar op; de binnenplaats verdween in 1968, De BOB was een bar dancing in het begin van de jaren ’70 en aan het eind van die decade trad het etablissement het discotijdperk binnen. In 1986 nam Arnoldus de zaak van zijn vader over en twee jaar later runden Marco en hij de zaak samen.

Vriendelijk

Arnoldus vertelt over De BOB: “De jongeren kennen me als Sjaak; ik ben een van hen en ze zijn allemaal even vriendelijk tegen me. Een van de hoogtepunten was de verhuizing van de zaak in 1996, want dat ging niet met vijf centen gepaard. In dat jaar hebben we ook het terras opgezet. Ik heb niets cadeau gekregen en alles bereikt door hard te werken. Mijn zoon werkt echter nu het hardst van ons twee.”

De aimabele man is enthousiast over De Grent: “Er hangt hier een gezellige sfeer en het unieke is dat je hier meerdere sferen kunt proeven in de verschillende zaken. De Grent is een echt uitgaanscentrum. In al die jaren is De BOB een ontmoetingsplek geworden voor mensen van alle leeftijden. Zo organiseren we elke laatste vrijdag van de maand de 70er en 80er jaren party; daar komen vooral dertigplussers op af.” In een adem: “Beroemde artiesten als DJ Tiesto en JD Jean hebben hier ook gespeeld in de periode voordat ze wereldberoemd werden.

Sluitingstijden

Ook is hij tevreden over de verruimde sluitingstijden: “Dat is prima, want de mensen gaan meer verspreid naar huis, zo tussen twee en drie uur. Overigens zijn de uitgaanstijden in de loop der jaren toch al stevig veranderd: vroeger ging je vroeg in de avond weer naar huis, nu komen de eerste mensen pas om 23:00 uur binnen. Als je op zaterdagavond om 21:00 uur naar binnenkomt vragen mensen zich af of je niet goed bij je hoofd bent.” Hij stapt over op een ander onderwerp: “Zou je wel willen schrijven dat de twee steunpilaren van De BOB altijd de twee medewerkers geweest zijn, die 35 jaar lang bij ons in dienst waren. Zij waren altijd aanwezig, nooit te laat en nooit ziek.”

De receptie ter ere van het 50-jarig jubileum wordt gehouden op vrijdag 30 november, vanaf 19:00 uur, met daarop aansluitend de 70er en 80er jaren party. Die avond treden onder meer op DJ Berthil van Wijk (de oude eigenaar van Boule 7 – red.) en DJ Charles B.