Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

21 december 2007

“Ze komen zelfs uit Duitsland en België voor onze specialiteiten”

Snackbar Van Westerop viert 50-jarig jubileum

NOORDWIJK – Snackbar Van Westerop bestaat deze maand niet minder dan 50 jaar; een wapenfeit waar eigenaresse Mariëtte van Westerop, haar zus Esther en medewerker Anthony met recht trots op zijn. Al die jaren was de zaak ook aan de Kerkstraat 7 gevestigd en zijn er vele tienduizenden kroketten over de toonbank gegaan.

Door Joep Derksen

Mariëtte van Westerop (44) vertelt over de oorsprong van haar zaak: “Mijn vader en moeder zetten de snackbar op in 1957 en wel op 30 december. Het is altijd een familiebedrijf geweest en ik werk hier al 27 jaar fulltime met veel plezier, want het is hier altijd leuk en je kunt heel gezellig met de mensen omgaan.” Ze is al sinds 1997 eigenaar van de zaak, maar nog steeds zijn de kwaliteiten van haar ouders te merken: “Ik gebruik nog altijd de recepten voor de bami, nasi en kroketjes, dat mijn vader heeft uitgevonden. We hebben mensen die uit Leiden en zelfs uit Duitsland en België komen om ons speciale recept te proeven.”

Hartinfarct

Het afgelopen jaar is niet gemakkelijk geweest voor de goedlachse vrouw: “Ik heb een hartinfarct gehad en ben enkele maanden uit de running geweest. De producten van onze eigen receptuur zijn nu echter weer volop verkrijgbaar, maar ik heb wel een andere verandering ingevoerd; voortaan zijn we op maandag en dinsdag gesloten.” Ook is dit jaar haar moeder overleden, een gebeurtenis die haar dochters nog altijd veel verdriet doet: “Mijn moeder was zelf bezig met de voorbereidingen voor het 50-jarig jubileum, maar kan het nu niet meemaken. We hebben even overwogen om maar helemaal geen festiviteiten te houden, maar doen het toch. Zo zou mijn moeder het ook gewild hebben.”

Gezondheidstrend

Nu overgewicht en gezond eten hot items zijn in de media en voorlichtingscampagnes, zou je verwachten dat snackbars daaronder te lijden hebben. Van Westerop zegt echter weinig te merken van de ‘gezondheidstrend’. “Nee hoor, want het is tegenwoordig voor de mensen heel normaal om twee keer in de week bij ons langs te gaan. Wel is het zo, dat men vaker wat rauwkost bij hun bestelling wil hebben. Ook de broodjes gezond en de bakjes met gezond voedsel doen het goed. Ook hebben we veel vegetarische gerechten, zoals de loempia’s, groentekroketten, kaaskroketten en hamburgers; allemaal vegetarisch dus.”

Feest

Op zondag 30 december, de dag van het jubileum, wordt snackbar Van Westerop omgeven door heliumballonnen en vlaggetjes en krijgen alle klanten een klein presentje. “Dit kunnen we toch niet zomaar voorbij laten gaan, want deze zaak is mijn ziel en zaligheid!” Wat is Van Westerop’s hartenwens? “Uiteindelijk gezellig met mijn vriend en kinderen een boerderijtje kopen in het oosten van het land, maar veel belangrijker is het om gezond te blijven.” Gaan haar kinderen later in de zaak? “Ik zou het wel fijn vinden als de zaak door een Van Westerop wordt voortgezet, maar ze moeten het zelf wel willen!”