Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

14 februari 2008

‘Kinderen komen met yoga beter in hun vel te zitten’

STREEK – Sinds 23 januari is de Duin- en Bollenstreek een nieuw fenomeen rijker: de Kinderyoga. Liselotte (29) introduceert deze vorm van yoga ‘om kinderen meer bewuster te laten worden van wie ze zijn.’ Kinderen uit De Zilk, Voorhout, Lisse en Sassenheim hebben zich al aangemeld.

Liselotte legt uit: ‘Ik werk al jaren met kinderen en heb vaak voor de klas gestaan. Wat me echter opvalt is, dat op de scholen de docenten veelal gericht zijn op het cognitieve, het leren dus. Ik vind het belangrijk dat kinderen mogen zijn die ze zijn, zichzelf leren kennen en lekker in hun vel kunnen zitten. Daarom heb ik de Kinderyoga opgezet, waarbij de kinderen heel speels tot zichzelf kunnen komen.’

Lotushouding

Wie bij het lezen van dit artikel denkt dat de kinderen dan een uur lang in een lotushouding moeten zitten, vergist zich schromelijk: ‘Eerst laat ik de kinderen rustig op een mat liggen, waarbij ik hen verzoek om de ogen dicht te doen. Ik lees voor, er is muziek, we voeren gesprekjes en doen gezellige spelletjes. We letten op de ademhaling en op het contact met het eigen lichaam. Ook kunnen de kinderen elkaar masseren, maar alleen als ze dat ook zelf willen.’ Liselotte laat een van de kaartjes zien waar ze mee werkt. Hierop staat geschreven: ‘Ik ben een kat en ik vind mijn eigen weg. Ben jij wel eens de weg kwijt?’ Ze legt uit: ‘Dit soort vragen leg ik ook aan de kinderen voor, zodat ze over zichzelf kunnen nadenken.’

Onrust

Liselotte heeft al veel ervaring met het geven van Kinderyoga. ‘Vorig jaar heb ik via Valent RDB les gegeven in Sassenheim en Katwijk. Ik was er op een gegeven moment aan toe om voor mezelf dit te gaan opzetten.’ Ze vervolgt: ‘Ik krijg veel kinderen die wat drukker zijn, maar kinderyoga is voor alle jeugdigen, of ze nu druk of rustig zijn. Tijdens de lessen zorg ik er eerst voor dat de onrust eruit gaat, bijvoorbeeld door de kinderen hard te laten stampen of schreeuwen. Daarna krijgen ze een combinatie van beweging en ontspanning.’

Waar haalt Liselotte de passie vandaan om kinderen de basiselementen van yoga bij te brengen? ‘Pas als kinderen goed in hun vel zitten, presteren ze naar wat ze kunnen. Het is belangrijker dat een kind gelukkig is, terwijl het niet zo goed kan leren, dan andersom. Het liefst zou ik zien dat kinderyoga in het reguliere onderwijs wordt ingevoerd, want hierdoor worden kinderen rustiger en kunnen ze zich beter concentreren.’

De Kinderyoga vindt plaats bij Pieter Scheffe aan de Heereweg 433a, op de grens van Sassenheim en Lisse. Iedere woensdag 14:30 – 15:30 voor kinderen tussen 4 en 7 jaar, 15:45 – 16:45 voor kinderen tussen 8 en 12 jaar en 17:00 – 18:00 uur voor kinderen van 13 tot 16 jaar.