Kenia
– De meest succesvolle ondernemers weten, dat zakendoen een kwestie
is van samenwerking. Waarom zou je alleen maar op je eentje proberen
om een nieuwe markt te veroveren, danwel je producten te verkopen?
Wilco Koek, van de Persoonlijke Verkoop van Royal Flora Holland, weet
als geen ander, hoeveel voordelen samenwerking heeft en hij vertelt
over de synergie van ondersteuning in de bloemen- en plantenwereld.
Door
Joep Derksen
Royal
FloraHolland ondersteunt bedrijven die actief (willen) zijn in en met
Kenia. Juist door een innovatieve manier van denken slagen veel
bedrijven in dit Afrikaanse land, met regelmatige ondersteuning van
Royal FloraHolland. Koek: 'De afdeling Persoonlijke Verkoop heeft
afgelopen jaren bewezen voor hun aangesloten kwekers meer marge te
halen, wat in lijn is met onze strategie richting 2020. Daar zijn we
dan ook trots op!' De Persoonlijke Verkoop werd zes jaar geleden
opgericht voor
bloemen, bij planten bestond de dienst al langer.
Koek:
'In gesprek met de kwekers bleek dat naast directe verkoop ook
behoefte was aan andere zaken, zoals promotie en feedback van kopers
op bijvoorbeeld trends in de markt. 'Ik ben destijds begonnen met
Panocal. Samen hebben we trajecten doorlopen, waarbij we duidelijk
keuzes maken wat betreft assortiment en doelgroep, Panocals markt in
kaart brengen en strategie bepalen. Maar ook hebben we de directe
verkoop opgezet, een nieuwe hoes ontwikkeld en vernieuwde vormen van
promotie ingevoerd.'
Gaat
u of gaan uw collega's vaak naar Kenia? Om wat te doen? 'Één
of twee maal per jaar reist de Persoonlijk Verkoper af naar Kenia om
zijn kwekers te bezoeken. Daarnaast bezoeken ook de relatiebeheerder
van FHS en de accountmanager met enige regelmaat de kwekers. Bezoeken
worden onderling afgestemd, ook wordt er tijdens bezoeken samen
opgetrokken met accountmanagers om zo de kweker optimaal te kunnen
informeren en adviseren.'
Welke
valkuilen komt u tegen in Kenia?
'De afstand was in de beginjaren een obstakel. Maar naarmate de
communicatiemiddelen groeiden en verbeterden is de communicatie sterk
verbeterd. Voorheen kon het verkrijgen van informatie uren, zo niet
dagen duren. Ook kon door de minder goede communicatie van toen het
gebeuren dat je elkaar “verloor”, waar het ging om de
doelen/targets die je met elkaar had afgesproken.'
Bent
u of zijn andere ondernemingen ook in zo'n valkuil gestapt en hoe
hebt u dit opgelost? 'Door
nauwe samenwerking met de relatiemanagers van FHS zijn we precies op
de hoogte van het reilen en zeilen op de kwekerij. Zij hebben
dagelijks contact met de kwekerijen en weten als geen ander wat er
speelt aangaande productie, weer en eventuele uitdagingen waar de
kwekerijen voor staan. Daarnaast heeft de verkoper bijna dagelijks
zelf contact met de export- en marketingafdelingen van de farms.
Sinds een jaar hebben we bij FHS een wekelijks Marketingoverleg.
Hierdoor zijn de doelen altijd duidelijk en kan er met maximale
output gewerkt worden aan de belangen van de kweker.' Hij vervolgt:
'Paul
Wekesa van Panocal komt minimaal vier keer per jaar naar Nederland.
We bezoeken dan samen kopers en diverse afdelingen binnen de veiling.
Dit helpt een kweker enorm om een goede relatie op te bouwen en te
onderhouden.'
Koek:
'Vorig jaar hebben we met kwekerij Bahati Premium Roses op deze
manier gewerkt; van het opstarten van de farm tot introductie op de
klok. Zij hebben gekozen om hun producten van hoge kwaliteit af te
zetten via de klok. Door een daarop afgestemd marketingplan hebben we
gezamenlijk Bahati succesvol in de markt weten te zetten. Momenteel
werken we met de mZurrie Groep aan een volgend project en we zien ze
nu ook andere kwekerijen aanhaken. Dit is ook weer een mooi voorbeeld
van hoe we kwekers kunnen helpen meer marge te behalen.'
Welke
tips heeft u voor ondernemers die zaken willen doen in danwel met
Kenia? Stel
samen
doelen helder. Continue het managen van verwachtingen. Zorg voor
commitment van de bedrijven waar je zaken mee doet. We merken dat er
veel behoefte is aan ondersteuning in digitale
directe verkoop, met name afzetmogelijkheden
binnen
Europa.
Via het digitale platform FloraMondo van Royal FloraHolland bieden we
de mogelijkheid hun producten aan te bieden aan de
handelaren/exporteurs die actief zijn binnen die markt.
Internationale kwekers missen vaak de feeling met de markt of hebben
geen netwerk. Juist dat is onze kracht bij Persoonlijke Verkoop,
doordat wij als Persoonlijk Verkopers de exporteurs/handelaren de
juiste “vraag/aanbod match” kunnen bieden, snel kunnen antwoorden
en up-to-date informatie hebben.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home