KENIA – De Ruiter Innovations B.V.
is een veredelaar, die haar sporen al ruimschoots verdiend heeft. In
verband met haar honderdjarig bestaan, heeft het vorig jaar het recht
verkregen tot het voeren van het Koninklijk Wapen Hofleverancier. De
Ruiter was één van de eerste bedrijven, die toekomst zag in Kenia
als productiemarkt van rozen en dat betaalt zich anno 2016 nog altijd
uit. Oscar Peters vertelt als directeur over het verleden, heden en
de toekomst van De Ruiter in Kenia.
Joep Derksen
De Ruiter behoort met een marktaandeel
van rond de 18% tot de top 3 van grootste veredelaars in Kenia en de
rest van Afrika. Op dat continent is De Ruiter al actief in zeven
landen. En dat niet alleen; ook heeft het bedrijf inmiddels een
aantal rassen in de harde kleuren op de markt gezet, met name in de
rode tinten. De gedachten van Peters gaan terug naar het begin van de
jaren '90, toen De Ruiter actief werd in Kenia: 'Ons bedrijf wilde
internationaliseren en we richtten ons op opkomende markten. In
Colombia bestond de bloemenindustrie al 15 jaar, maar in het begin
van de jaren '90 zetten we onze activiteiten in onder meer Kenia
op.'In die tijd werkte De Ruiter alleen met agentschappen en uit het
netwerk kwam de samenwerking met Oserian Development Company voort,
die reeds een belangrijke positie in Afrika innam'.
Peters: 'Als veredelaar ben je bezig om
het ras te ontwikkelen en onder licentie uit te geven aan een
producent. Het waren in de beginjaren bloeiende tijden, omdat er
hoofdzakelijk vier breeders in Afrika actief waren. Maar in de loop
der jaren kwamen er steeds meer aanbieders en kromp het marktaandeel
van de vier grotere veredelaars tot onder de 50%.
Sinds 2004 zijn er meerdere
veredelingsbedrijven op de markt en is de concurrentie scherp.
Nieuwkomers penetreerden de markt met agressieve verkooptactieken.
Maar sinds enkele jaren lijkt de markt qua rassen wat te verzadigen.
Peters: 'Men durft minder te experimenteren met nieuwe rassen en er
wordt meer zekerheid gezocht. Hierdoor doen bedrijven liever met
maximaal drie of vier veredelaars zaken. En dat zijn solide
bedrijven, met een behoorlijk portfolio aan rassen.' Eigenlijk vindt
Peters het jammer, dat er minder ruimte is voor vernieuwing van
assortiment: 'Elke markt doet er goed aan om innovatief te zijn. Het
is wel begrijpelijk dat de markt terughoudender en conservatiever is.
Men kan zich geen misstap veroorloven want de marges staan onder
druk.'
De Ruiter heeft creatief ingezet op
vernieuwende marketingvormen en het volgen van tendensen. Peters: 'We
zijn er niet alleen op uit om royalty's te innen, maar denken mee met
de markt en de klanten zelf. We hebben een solide lange
termijnbeleid, gebaseerd op de opbouw van relaties.' Zo'n 10 jaar
geleden heeft De Ruiter het agentschap volledig van Oserian
overgenomen. 'Dat was een bewuste keuze welke door de markt werd
ingegeven'.
Ook de afzet van de rozen uit Afrika is
enorm veranderd. Tot twaalf jaar geleden werd het merendeel nog via
diverse (import)veilingen verkocht. Het type rozen dat ontwikkeld en
gekweekt werd, was hoogproductief en hier dan ook op afgestemd. Maar
sinds een aantal jaren is ook hier een ontwikkeling in gekomen. Veel
productie vindt tegenwoordig plaats in hoger gelegen teeltgebieden
waaronder Nakuru en de 'Mount Kenya regio'. Hier is sprake van een
koeler klimaat waardoor je een langer productiecyclus krijgt. Dit
geeft ruimte voor andere typen rassen. Peters: 'Hierdoor ontwikkelde
Afrika een eigen markt voor grootbloemige T-hybrids ; deze rozen
waren tot dan niet echt verkocht in dit continent.'
De Ruiter's veredelingsprogramma is
constant onderhevig aan verandering. Sinds 2007 houdt het bedrijf
zich heel bewust bezig met het selectieproces van rassen en de
interactie tussen het veredelen, selecteren en de spelers in markt
zelf. Van aanbod gestuurd veredelen heeft De Ruiter zich ontwikkeld
tot vraaggericht veredelen. Met informatie van telers en hun klanten
worden de nieuwste rozenrassen veredeld. Je kunt wel zeggen, dat dit
een ware revolutie is geweest. Peters: 'Het was een subtiele
verandering om de markt in een vroeger stadium te laten meekijken.
Dankzij de telers, hun klanten en andere spelers in de markt zoals
uitpakkers, kun je een betere selectiekeuze maken en zorgen voor meer
snelheid in het selectieproces.'
Hoe ziet Peters de toekomst van de
aanwezigheid van De Ruiter in Kenia? 'Wij zijn ons ervan bewust dat
het makkelijker is om aan de top te komen dan te blijven. In de markt
zal steeds meer sprake zijn van schaalvergroting, waarbij wij ons
richten op grotere deals. De Ruiter poogt met haar uitgebreide
assortiment haar uitgifte beleid te koppelen aan een optimale
marktwaarde van het ras. Door uitgifte te beperken tot een selecte
groep telers die garant kan staan voor kwaliteit zal dit leiden tot
betere merkopbouw en het aansturen van vraag en aanbod en daarmee de
prijsvorming.'
'De Ruiter's slogan "Creating
Flower Business" staat voor interactief meedenken met alle
spelers in de keten waardoor het bedrijf een rol speelt bij het
creëren van toegevoegde waarde voor alle partijen in de
bloemenindustrie.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home