Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 800 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.eu, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

07 november 2016

Overgang van daghandel naar termijnhandel

Kenia – De Vereniging van Groothandelaren in Bloemkwekerijprodukten (VGB) is een zeer gewaardeerde partij, waar het gaat om het zakendoen in en met Kenia. Anton Bril weet dat, als geen ander. De focus van de VGB ligt bij belangenbehartiging en het bieden van een netwerk en platform aan leden. Daarnaast is de VGB een antenne voor ontwikkelingen en innovaties in de sector. Internationaal furore maakt VGB met GreenCHAINge.

Door Joep Derksen

De VGB is internationaal actief als belangenbehartiger. Daarvoor is deze organisatie lid van Union Fleurs waarvoor zij de voorzitter en een bestuurslid levert. Union Fleurs is gevestigd in Brussel. Op wat voor vlak is de VGB actief, waar het gaat om Kenia? Union Fleurs had afgelopen zomer een speciale ledenvergadering in Nairobi waar veel, voor Nederland belangrijke, importzaken aan bod zijn gekomen.

VGB  werkt al tien jaar samen met Wageningen Food & Biobased Research, waar het gaat om GreenCHAINge. Die samenwerking begon ooit, om de export van tulpen en narcissen per schip naar New York en Miami te stimuleren. Nu gaan wekelijks dertig containers die kant op, onder meer van Holex. Door het succes werd GreenCHAINge uitgebreid met de import van Protea en fijnbosartikelen uit Zuid-Afrika en de anjerimport uit Columbia.

Momenteel is de VGB druk bezig om een regulier containertransportnetwerk op te zetten vanuit Kenia, in samenwerking met onder meer Intergreen, Hilverda de Boer, FleuraMetz en Royal FloraHolland. Het per schip transporteren duurt 28 dagen en voor producten als rozen en anjers is het dan absoluut noodzakelijk, dat de hele koelketen optimaal functioneert. Bril is een warm pleitbezorger voor de verdere verbetering van het koelketenbeheer. Hij stelt: 'Op dit moment is de koelketen nog niet stabiel en professioneel genoeg voor rozen. Deze bloemen moeten namelijk continue gekoeld blijven (op 0,5 graden, JD); vanaf de kwekerij, via het transport, in het consolidatiecentrum en van de reever in de haven naar de boot. In het Hinterland is de koelketen nog volop in ontwikkeling; lang niet alle lokale transportbedrijfjes kunnen hun producten in een gekoelde omgeving vervoeren.'

Het vervoeren van producten per schip kan tot 25% van de kosten besparen. Bril ziet positieve ontwikkelingen: 'Ik was in Bremen bij de Agro Merchants Group: die investeren miljoenen in het opzetten van een consolidatiecentrum. In Kenia is een investeerder nodig, die een goed koelketenbeheer opzet, zodat het transport in dit land vanaf de kweker tot en met de haven in Mombassa ook op zeevracht is ingericht.' 

Inmiddels hebben tien kwekers en zes handelaren in Kenia de handen ineengeslagen. Bril licht toe: 'Ze werken als team samen, zetten ladingen bij elkaar voor transport en maken afspraken. Dit gebeurt in samenwerking met de VGB en de veiling. De VGB heeft een standaard verpakking ontwikkeld voor gebruik in de reevercontainer. Afgesproken is dat iedereen die standaard verpakking gaat gebruiken. Het zijn allemaal bouwstenen die we gezamenlijk naar boven hebben gebracht. Dat is best uniek en daar zijn we trots op.'

Er is nog een lange weg te gaan, maar Bril heeft hoge verwachtingen van de ontwikkelingen van het zeetransport vanuit Kenia. Uit Colombia vliegt niet zoveel meer; het vaart allemaal, omdat het zo goedkoop is. 80% van de wereldhandel wordt gevaren naar de eindbestemming. Honderdduizenden containers met groenten en fruit worden getransporteerd naar Nederland. Maar je moet wel met z'n allen het geduld én de visie hebben, dat je van die daghandel afstapt. En dat je meer naar termijnhandel en planning gaat. Als je vaart, moet je wel vier weken vooruit kunnen plannen.'