Kenia
– De basis van de ontwikkeling van nieuwe producten in de
sierteeltketen ligt in het laboratorium. Er is niemand, die dat beter
weet dan Esther Hogeveen-van Echtelt,
Projectleider/onderzoeker
Naoogsttechnologie van Wageningen
Food & Biobased Research (WFBR). Zij is sinds augustus 2015 als
projectleider WFBR betrokken bij GreenCHAINge; voor haar waren dit
Eelke Westra en Henry Boerrigter.
Door
Joep Derksen
De
kwaliteit van bloemen en planten is een belangrijk koopargument van
consumenten. WFBR is onderdeel van Wageningen University and Research
en doet al meer dan 20 jaar onderzoek naar de kwaliteit van producten
in de sierteeltketen. Hogeveen: 'Om sierteeltproducten van goede
kwaliteit bij de consument te krijgen, zijn drie aspecten belangrijk
in de sierteeltketen: goed uitgangsproduct, transport onder optimale
omstandigheden en juiste behandeling na transport.'
Bij
een goed uitgangsproduct hoort de voorbereiding voor de soms lange
weg van producent naar consument. Bloemen en planten worden na de
oogst geschikt gemaakt voor transport door onder andere voorkoelen,
watertoevoeging of bescherming tegen bacteriën en schimmels die
onderweg hun pad kunnen kruisen. Om sierteeltproducten optimaal te
transporteren met behoud van kwaliteit en houdbaarheid ontwikkelt
WFBR maatregelen en protocollen op basis van onderzoek.
Wanneer
en hoe ontstond de idee voor het onderzoek naar zeetransport vanuit
Kenia? 'Vanuit Kenia worden grote
hoeveelheden rozen ingevlogen. Waarom zou dit niet ook met een
zeecontainer kunnen? Dit kan namelijk resulteren in een duurzamere
keten (CO2-besparing,) en kostenbesparing. De vraag was indertijd of
de kwaliteit net zo goed zou zijn als bij luchtvracht. Er is dus
onderzoek nodig om een ketenprotocol op te stellen voor Keniaanse
rozen en het is belangrijk dat de verschillende ketenpartijen
samenwerken, zodat zij zich allemaal inzetten voor de beste
omstandigheden voor het product.' Hierdoor werd GreenCHAINge
Duurzame Sierteeltketens in 2013 opgezet. Doel ervan is om naast de
importketen via zeevracht vanuit Kenia ook te kijken naar
verduurzaming van exportketens van potplanten en snijbloemen (onder
andere via treintransporten).
Het
onderzoek houdt in, dat u een protocol wilt ontwikkelen, waardoor de
kwaliteit zo goed mogelijk behouden blijft in de keten. Kunt u hier
meer informatie over geven?
Hogeveen:
'Er zijn meerdere richtingen in het onderzoek. We doen proeven om aan
te tonen dat zeetransport vanuit Kenia net zo goed kan werken als
luchtvracht, mits er wel aandacht besteed wordt aan een aantal
punten. Dan gaat het onder meer om raskeuze,
voorbehandelingsmiddelen; botrytisbehandelingen na de oogst,
bescherming tegen uitdroging tijdens transport, hoe te verpakken,
welke producttemperaturen wil je bereiken en hoe de container te
vullen. Er is ook een tool ontwikkeld om CO2 besparing te berekenen
bij overgang van luchtvracht naar zeevracht.
Daarnaast
is het belangrijk om het fysiologische proces in een roos te
begrijpen: wat gebeurt er in een roos als hij getransporteerd wordt
langere tijd bij lage temperaturen? Kennis hiervan kan nieuwe
inzichten geven voor onder meer veredeling en handelingen na oogst om
kwaliteit te waarborgen; ook bij zeevracht. Hogeveen: De resultaten
laten onder andere zien, dat de waterbalans van een roos op de vaas
kan veranderen naarmate een roos langer getransporteerd wordt. Maar
de mate waarin een roos hier last van heeft, lijkt in sterke mate
afhankelijk te zijn van ras/herkomst. De huidmondjes reageren soms
trager naarmate het transport langer is waardoor meer vocht verloren
en een roos vatbaarder wordt voor o.a. bent-neck verschijnselen. We
hebben in dit project aangetoond dat voor veel partijen na
zeetransport en een retailsimulatie een gemiddeld vaasleven van meer
dan 7 dagen met daarbij > 85% van de bloemen nog in goede conditie
zijn, haalbaar is.'
U
wilt dat er sprake zal zijn van ketensamenwerking en dat alle
schakels in de keten mee moeten werken om zeetransport mogelijk te
maken. Is dat realistisch? 'Met meer
informatiedeling profiteert elke partij in de keten, als de consument
tevreden is en de volgende keer het product weer koopt. Hoe meer er
bij elke stap gemeten wordt en deze informatie ook doorgegeven wordt,
hoe beter men kan inschatten met welke kwaliteit een batch aankomt.
Of het realistisch is, dat alle schakels in de keten mee gaan werken,
kan ik niet aangeven. Wij merken vooral dat de sleutel tot goede
kwaliteit daar ligt en we merken dat steeds meer partijen dit wel
inzien. Wel blijven commerciële (vaak korte termijn) belangen nog
aanwezig. En is hier nog wel een weg te gaan.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home