Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

18 december 2016

'We staan aan de vooravond van grote veranderingen'

PASSIE – De Floral Trade Group is een begrip in de bloemenvakhandel; ontstaan uit familiebanden van vier broers en verder versterkt door de komst van Cees de Mooij van Hebumex. Met 15.000 m2 aan vloeroppervlak biedt het bedrijf een totaalpakket voor de groothandelaar, bloemist, winkelketen, de export- en commissiehandel en grootimporteur. Maar Floral Trade Group is en blijft een familiebedrijf, waar de onderlinge banden, samen met de passie voor de producten het hart zijn van de onderneming.

Joep Derksen

Zomaar een interview geven; daar voelt Wim van der Plas niet zo veel voor, maakt hij vriendelijk duidelijk aan het begin van het gesprek. 'Het moet ook een doel hebben'. En met die zes woorden heeft hij meteen de kern van alle werkzaamheden binnen het bedrijf omschreven. Wim van der Plas is – net als zijn broers Henk, Hans en Anton – zoon van een lijnrijder. Het vak hebben ze niet geleerd op de een of andere universiteit, maar met de voeten in de klei; 'autodidact heet dat', laat de algemeen directeur weten.

Op zijn zesde wist Van der Plas al, wat zijn toekomst hem zou gaan brengen: 'Net als mijn broers had ik de droom om de bloemen in te gaan. Mijn vader had een bloemenlijn op Duitsland lopen en op mijn 18de ging ik voor iemand als lijnrijder werken richting Frankrijk. Na een half jaar wist ik, dat ik dat veel beter zelf kon doen. Dus ben ik met een vrachtwagen vol bloemen naar Frankrijk gereden. Het begon met het uitzetten van één lijn en van daaruit kwamen er meerdere lijnen bij. 'De oorsprong lag vooral bij het pionieren en elke keer weer nieuwe landen aanboren. De passie lag 'm er in, dat je iedere keer probeerde je grenzen letterlijk te verleggen. Als een lijn stond en goed functioneerde, opende je nieuwe lijnen. Mijn andere broers deden dat op Duitsland en Italië. Later gingen we Cash & Carry winkels openen, om onze klanten te bedienen die in het weekend bloemen nodig hadden. Ook dat is een teken van onze passie: we willen de klant zo goed mogelijk behandelen en er voor zorgen, dat we geen nee hoeven te zeggen.'

Tientallen jaren is de algemeen directeur actief in het vak; net als zijn broers. In 2012 besloten de 'jongens' om de handen ineen te slaan, waarbij ieder zijn eigen afdeling onder zich had. Een jaar later werd het team uitgebreid met de komst van mede-aandeelhouder Cees de Mooij van Hebumex. 'Hij is onze vijfde broer', lacht Wim van der Plas. Inmiddels werken er maar liefst 650 mensen bij de Floral Trade Group. Zijn gedachten gaan enkele jaren terug: 'Voor 2012 hadden we allemaal onze eigen onderneming. We kwamen bij elkaar om samen sterker te worden en vanuit het pure verlangen om beter te worden. In de tussentijd hadden we een aantal kleinere ondernemingen overgenomen, omdat we wilden blijven groeien. Met Cees als onze vijfde broer gaat het alleen maar beter; het boeket aan producten dat we aanbieden, is er alleen maar sterker door geworden.'

Er zijn grote ontwikkelingen op komst. Niet alleen voor het bedrijf, maar voor de hele sector. Daar is Wim van der Plas zeker van. Dan gaat het niet alleen maar om de logistiek en de almaar verdergaande wens om de bloemen en planten nóg eerder bij de klanten te krijgen. In dat verband zou de overname van een transportbedrijf zomaar kunnen passen. Ook de internetverkopen zijn een onomkeerbare ontwikkeling. Internet is geen bedreiging, maar juist een kans. Zo zijn er steeds meer tweeverdieners die niet meer de tijd nemen om naar een bloemenzaak op de hoek te gaan, maar hun verse bloemen online bestellen en laten thuisbezorgen.

Van der Plas: 'De sector staat aan de vooravond van veranderingen. Er is één ding zeker en dat is dat er geen zekerheid is. We willen de sector meenemen de toekomst in. De online verkoop is enorm toegenomen en dat is ook niet meer terug te draaien. De bloemist zal blijven bestaan; hij gaat niet dezelfde kant op als de boekwinkels. Bloemen en planten zijn namelijk levende producten, die met veel meer sentiment gepaard gaan als boeken. We moeten de bloemen niet meer alleen als handel zien, maar als de passie die we aan de klanten over willen brengen. De rol van Flora Holland in het hele marketingverhaal:is belangrijk. Bloemen moeten weer hot worden! Waar is de slogan “Bloemen houden van mensen” gebleven? Bloemen brengen gevoelens van vreugde, geluk en genegenheid. We moeten in die promotie van bloemen, planten en decoratiematerialen blijven investeren. Met elkaar hebben we een geweldig product en we moeten daar zelf tot in onze genen van bewust zijn!

Natuurlijk is omzet draaien en winst maken belangrijk; dat ontkend Van der Plas ook zeker niet. 'Maar het gaat niet alleen maar om groei en cijfers. Als bedrijf moet je niet alleen maar het rendement voorop stellen, maar ook kijken naar de menselijke maat en de passie voor je producten.' Hij vervolgt, met gevoel voor humor: 'Je kunt niet met een zakkie passie bij de bank aankomen voor het aanvragen van een nieuwe lening. Dat weet ik natuurlijk ook wel.'


Het familiebedrijf heeft tientallen werknemers die al decennia voor de onderneming actief zijn. Dat heeft ook te maken met de manier waarop de ondernemers met hun personeel omgaan. 'We hebben weinig verloop. Er gelden hier wetten van compassie; de medewerkers hebben toch een redelijk grote zekerheid om hun baan te behouden. Wij zijn namelijk geen beursgenoteerd bedrijf, dat haar rendement voorop stelt. Wij kijken naar de lange termijn. Ik ben dan ook blij, dat er een volgende generatie Van der Plas in aantocht is. Natuurlijk moet er bij hen ook de goede kennis en de passie aanwezig zijn en wanneer dat zo is, komen zij het team versterken.'