PASSIE – De Floral Trade Group is
een begrip in de bloemenvakhandel; ontstaan uit familiebanden van
vier broers en verder versterkt door de komst van Cees de Mooij van
Hebumex. Met 15.000 m2 aan vloeroppervlak biedt het bedrijf een
totaalpakket voor de groothandelaar, bloemist, winkelketen, de
export- en commissiehandel en grootimporteur. Maar Floral Trade Group
is en blijft een familiebedrijf, waar de onderlinge banden, samen met
de passie voor de producten het hart zijn van de onderneming.
Joep Derksen
Zomaar een interview geven; daar voelt
Wim van der Plas niet zo veel voor, maakt hij vriendelijk duidelijk
aan het begin van het gesprek. 'Het moet ook een doel hebben'. En met
die zes woorden heeft hij meteen de kern van alle werkzaamheden
binnen het bedrijf omschreven. Wim van der Plas is – net als zijn
broers Henk, Hans en Anton – zoon van een lijnrijder. Het vak
hebben ze niet geleerd op de een of andere universiteit, maar met de
voeten in de klei; 'autodidact heet dat', laat de algemeen directeur
weten.
Op zijn zesde wist Van der Plas al, wat
zijn toekomst hem zou gaan brengen: 'Net als mijn broers had ik de
droom om de bloemen in te gaan. Mijn vader had een bloemenlijn op
Duitsland lopen en op mijn 18de ging ik voor iemand als lijnrijder
werken richting Frankrijk. Na een half jaar wist ik, dat ik dat veel
beter zelf kon doen. Dus ben ik met een vrachtwagen vol bloemen naar
Frankrijk gereden. Het begon met het uitzetten van één lijn en van
daaruit kwamen er meerdere lijnen bij. 'De oorsprong lag vooral bij
het pionieren en elke keer weer nieuwe landen aanboren. De passie lag
'm er in, dat je iedere keer probeerde je grenzen letterlijk te
verleggen. Als een lijn stond en goed functioneerde, opende je nieuwe
lijnen. Mijn andere broers deden dat op Duitsland en Italië. Later
gingen we Cash & Carry winkels openen, om onze klanten te
bedienen die in het weekend bloemen nodig hadden. Ook dat is een
teken van onze passie: we willen de klant zo goed mogelijk behandelen
en er voor zorgen, dat we geen nee hoeven te zeggen.'
Tientallen jaren is de algemeen
directeur actief in het vak; net als zijn broers. In 2012 besloten de
'jongens' om de handen ineen te slaan, waarbij ieder zijn eigen
afdeling onder zich had. Een jaar later werd het team uitgebreid met
de komst van mede-aandeelhouder Cees de Mooij van Hebumex. 'Hij is
onze vijfde broer', lacht Wim van der Plas. Inmiddels werken er maar
liefst 650 mensen bij de Floral Trade Group. Zijn gedachten gaan
enkele jaren terug: 'Voor 2012 hadden we allemaal onze eigen
onderneming. We kwamen bij elkaar om samen sterker te worden en
vanuit het pure verlangen om beter te worden. In de tussentijd hadden
we een aantal kleinere ondernemingen overgenomen, omdat we wilden
blijven groeien. Met Cees als onze vijfde broer gaat het alleen maar
beter; het boeket aan producten dat we aanbieden, is er alleen maar
sterker door geworden.'
Er zijn grote ontwikkelingen op komst.
Niet alleen voor het bedrijf, maar voor de hele sector. Daar is Wim
van der Plas zeker van. Dan gaat het niet alleen maar om de logistiek
en de almaar verdergaande wens om de bloemen en planten nóg eerder
bij de klanten te krijgen. In dat verband zou de overname van een
transportbedrijf zomaar kunnen passen. Ook de internetverkopen zijn
een onomkeerbare ontwikkeling. Internet is geen bedreiging, maar
juist een kans. Zo zijn er steeds meer tweeverdieners die niet meer
de tijd nemen om naar een bloemenzaak op de hoek te gaan, maar hun
verse bloemen online bestellen en laten thuisbezorgen.
Van der Plas: 'De sector staat aan de
vooravond van veranderingen. Er is één ding zeker en dat is dat er
geen zekerheid is. We willen de sector meenemen de toekomst in. De
online verkoop is enorm toegenomen en dat is ook niet meer terug te
draaien. De bloemist zal blijven bestaan; hij gaat niet dezelfde kant
op als de boekwinkels. Bloemen en planten zijn namelijk levende
producten, die met veel meer sentiment gepaard gaan als boeken. We
moeten de bloemen niet meer alleen als handel zien, maar als de
passie die we aan de klanten over willen brengen. De rol van Flora
Holland in het hele marketingverhaal:is belangrijk. Bloemen moeten
weer hot worden! Waar is de slogan “Bloemen houden van mensen”
gebleven? Bloemen brengen gevoelens van vreugde, geluk en
genegenheid. We moeten in die promotie van bloemen, planten en
decoratiematerialen blijven investeren. Met elkaar hebben we een
geweldig product en we moeten daar zelf tot in onze genen van bewust
zijn!
Natuurlijk is omzet draaien en winst
maken belangrijk; dat ontkend Van der Plas ook zeker niet. 'Maar het
gaat niet alleen maar om groei en cijfers. Als bedrijf moet je niet
alleen maar het rendement voorop stellen, maar ook kijken naar de
menselijke maat en de passie voor je producten.' Hij vervolgt, met
gevoel voor humor: 'Je kunt niet met een zakkie passie bij de bank
aankomen voor het aanvragen van een nieuwe lening. Dat weet ik
natuurlijk ook wel.'
Het familiebedrijf heeft tientallen
werknemers die al decennia voor de onderneming actief zijn. Dat heeft
ook te maken met de manier waarop de ondernemers met hun personeel
omgaan. 'We hebben weinig verloop. Er gelden hier wetten van
compassie; de medewerkers hebben toch een redelijk grote zekerheid om
hun baan te behouden. Wij zijn namelijk geen beursgenoteerd bedrijf,
dat haar rendement voorop stelt. Wij kijken naar de lange termijn. Ik
ben dan ook blij, dat er een volgende generatie Van der Plas in
aantocht is. Natuurlijk moet er bij hen ook de goede kennis en de
passie aanwezig zijn en wanneer dat zo is, komen zij het team
versterken.'
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home