Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 800 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.eu, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

27 september 2015

Alstroemeria verovert de wereld

Joep Derksen

ALSTROEMERIA – Bijna vijftig jaar al is Könst Alstroemeria actief in het veredelen. Het is een familiebedrijf waar circa tachtig mensen werken: vijftig in Nederland en dertig in Colombia. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot de meest toonaangevende veredelaar voor alstroemeria's en de markt kan zich binnenkort verheugen op bijzondere nieuwe exemplaren.

De vader van de huidige eigenaar Hans Könst is in 1968 begonnen met het telen van de alstroemeria's. In eerste instantie was het een bijproduct, maar door de jaren heen specialiseerde het bedrijf zich in deze bijzondere plant. Het materiaal werd verzameld in Zuid-Amerika en daaruit is langzamerhand een heel veredelingsprogramma uitgegroeid tot het huidige assortiment met meer dan vijftig commercieel interessante soorten.

Productmanager Henk van der Voorden geniet nog elke dag van de alstroemeria's en het feit dat continue nieuwe producten veredeld worden. 'Tegenwoordig hebben we alle kleuren beschikbaar, inclusief geel; wat een heel moeilijke kleur is. De enige kleuren die we niet hebben zijn blauw en zwart.' Van der Voorden geeft een rondleiding door het bedrijf; te beginnen bij het laboratorium. Hij wijst aan: 'Naast de veredeling hebben we ook de productie van jonge planten. Alle weefselkweken maken we zelf en de nieuwe soorten kweken we dus ook zelf. Daarnaast hebben we een nieuw laboratorium en een kwekerij in Colombia. Hier verdelen en vermeerderen we de alstroemeria's ook. We hebben daar met 300 hectare het grootste productiegebied van alstroemeria's.'

De alstroemeria onderscheidt zich door een lang vaasleven. Bovendien is er een grote variatie in de bloemen én komen er continue nieuwere soorten op de markt. De tijd is voorbij, dat één en dezelfde alstroemeria's geschikt is voor verkoop over de hele wereld. Waar in Nederland veelal gekeken wordt naar de zwaarte van de tak, vinden afnemers in het buitenland veel belangrijker hoeveel bloemen er aan een tak zitten; de sierwaarde. Ook constateert de productmanager een andere trend: 'De markt vraagt om nieuwigheden, waar ze zich mee kunnen onderscheiden. Dat komt ook door de verzadiging van de bloemenmarkt.'

Könst speelt hier goed op in. Zo is er nu de alstreisia, met kleinere bloemetjes en zonder stuifmeel. Op de alstreisia zit een serie van vier tot vijf bloemetjes boven elkaar. Bij deze plant is het vaasleven nog langer; tot wel drie weken. 'Wij oogsten de alstreisia op het moment dat er al één bloemetje aan zit. Zo wordt de aantrekkelijkheid voor de consument zichtbaarder.' Van der Voorden beseft, dat deze manier van oogsten nog geen gemeengoed is: 'Hier in Nederland wordt vaak aan de rauwe kant geoogst, waardoor de alstreisia in de winkel niet het meest flitsende product lijkt, terwijl de sierwaarde enorm is.' De alstreisia wordt nog niet via de klok verkocht en dat heeft een reden: 'We willen het eerst goed in de markt zetten, waarna we het op termijn breder gaan neerzetten.' Uiteraard verwelkomt Könst bedrijven die zich willen bezig houden met de distributie van de alstreisia.

De grootste verandering voor de alstroemeria is toch het gewicht van de takken geworden. 'Over de volle breedte zijn die takken zwaarder geworden en dat is beter voor de alstroemeria, want in de beginjaren was deze te licht en te bladderig.' De nieuwe trend is dat de plant grotere bloemen, een goede knoppresentaties en een sterker blad krijgt: 'Daar focussen we ook op in de veredeling.' Het grootste deel van de verkopen realiseert Könst in het buitenland. 'We zijn vooral goed in warmere landen. Onze soorten zijn namelijk relatief warmtetolerant: je hoeft ze minder te koelen in de grond. Hierdoor hoeven kwekers minder koelsystemen aan te leggen.'

Het bedrijf zit vol met toekomstplannen, zo stelt Van der Voorden: 'Alle planten die hier de deur uit gaan zijn Elite-gecertificeerd, dus vrij van virussen. Wij verkopen wereldwijd en willen bovenop landen zitten waar nieuwe ontwikkelingen gaande zijn. Vanwege de warmtetolerantie hebben de astroemeria's een voordeel ten opzichte van andere planten. Bovendien doen we veel aan vernieuwing, zoals de alstresia. Maar ook de Scorpion blijkt een onverwacht succes te worden.' Hij lacht: 'Als wij iets nieuws in de breeding zien, hebben we daar altijd een goed oog voor. We willen daar op voortborduren.'