Door Joep Derksen
ALSTROEMERIA – Het
is een echt familiebedrijf, zoals je nog maar zelden ziet. In 1930
startte de opa van Onno Dobbe een tulpenkwekerij in Ter Aar. Hierna
ging Dobbe's vader aan de slag met rozen en lelies, maar de afgelopen
dertig jaar heeft de onderneming 'Alstroemeria Kwekerij' zich
gespecialiseerd in het kweken van alstroemeria. En Dobbe doet het uit
pure passie voor de bloem zelf, zo laat hij weten.
Hij toont de alstroemeria
en wijst aan: 'De teelt hiervan heeft nooit stil gestaan. Of het nu
gaat om de ontwikkeling van bodemkoeling en belichting. Ook maken we
gebruik van biologische bestrijdingsmiddelen. En dankzij onze manier
van kweken kunnen we de alstroemeria het jaarrond leveren. En met
topkwaliteit. We zijn met 800 m2 weliswaar een klein bedrijf, maar
iedere dag leveren we dezelfde kwaliteit aan de klok.'
Dobbe loopt door het
bedrijf en vertelt: 'Ik heb echte liefde voor de alstroemeria. Het is
een bloem die leeft en waar je van geniet; hij komt open en
vervolgens zie je 'm op een vaas ontwikkelen. Veel mensen weten ook;
de alstroemeria is de bloem die het langst goed blijft in een
boeket.' Dat is ook waar de alstroemeria vooral om bekend staat: als
onderdeel van een boeket, maar Dobbe is een man met een missie. Hij
pleit er al jaren voor, dat de alstroemeria als monobos wordt
verkocht. Net als het geval is met bijvoorbeeld rozen en tulpen.
Bij zijn eigen bedrijf
heeft hij regelmatig een monobos alstroemeria buiten staan en de ene
na de andere voorbijganger stopt om zo'n ruiker te kopen. Dobbe: 'Er
zit heel veel potentie in de verkoop van alstroemeria als monobos.
Maar zowel de bloemisten als de consumenten moeten er achter komen,
hoe mooi en uitgebreid de bloemen worden, zodra ze open gaan.'
Vorig jaar is Dobbe
toegetreden tot de promotiecommissie. Hij lacht: 'Er werd gevraagd
wie er bij wil en omdat niemand zijn hand op stak, deed ik het maar.
Ik heb veel ideeën over hoe we de alstroemeria kunnen promoten.
Gezien ons promotiebudget is het vrijwel onmogelijk om de consumenten
op een goede manier te bereiken. Maar dat moet wel lukken met de
bloemisten. Als zij weten, wat de mogelijkheden van de alstroemeria
zijn, dan kunnen zij het in hun winkels tonen. De consumenten kunnen
dan zien dat de alstroemeria een sterke steel en mooie kleuren heeft.
En vervolgens komt de vraag van de consument vanzelf.'
Tijdens de
Keukenhofperiode zullen honderdduizenden mensen kennis maken met
alstroemeria; dan is namelijk een week lang het Oranje Nassau
Paviljoen helemaal ingericht met deze prachtige bloem. Dobbe is er
blij mee: 'Het is toch een beetje reclame voor de alstroemeria.'
De economische crisis
ligt gelukkig achter ons; in die jaren is het productieoppervlak van
alstroemeria in Nederland gedaald van 120 naar 40 hectare. Omdat
Dobbe een lage overhead heeft, is zijn bedrijf stabiel gebleven en
hij plukt er nu de vruchten van. Door het verminderde aanbod, maar
vooral ook de hoge kwaliteit van zijn alstroemeria zijn de prijzen
gunstig. Met name de roodkleurige Noize en zandkleurige Estee, maar
ook de nieuwe soort Firenze worden warm ontvangen op de veiling.
Zou Dobbe als
productiekweker ook wel eens zijn eigen alstroemeria willen
veredelen? 'Dat is moeilijk, omdat ik er met mijn bedrijf te klein
voor ben. Het had me wel leuk geleken en ik het het ooit ook
geprobeerd, maar je moet er heel veel aandacht aan besteden en tijd
in stoppen.' Hij besluit: 'Liever richt ik me op de promotie van
alstroemeria, waarbij ze de komende jaren steeds meer als monobossen
gepromoot en verkocht worden.'
Voor meer informatie: Alstroemeria Kwekerij,
Oostkanaalweg 17, 2461 EP Ter Aar, T: 0172 602 260.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home