Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 800 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.eu, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

01 mei 2016

Pure liefde voor de bloem

Door Joep Derksen

ALSTROEMERIA – Het is een echt familiebedrijf, zoals je nog maar zelden ziet. In 1930 startte de opa van Onno Dobbe een tulpenkwekerij in Ter Aar. Hierna ging Dobbe's vader aan de slag met rozen en lelies, maar de afgelopen dertig jaar heeft de onderneming 'Alstroemeria Kwekerij' zich gespecialiseerd in het kweken van alstroemeria. En Dobbe doet het uit pure passie voor de bloem zelf, zo laat hij weten.

Hij toont de alstroemeria en wijst aan: 'De teelt hiervan heeft nooit stil gestaan. Of het nu gaat om de ontwikkeling van bodemkoeling en belichting. Ook maken we gebruik van biologische bestrijdingsmiddelen. En dankzij onze manier van kweken kunnen we de alstroemeria het jaarrond leveren. En met topkwaliteit. We zijn met 800 m2 weliswaar een klein bedrijf, maar iedere dag leveren we dezelfde kwaliteit aan de klok.'

Dobbe loopt door het bedrijf en vertelt: 'Ik heb echte liefde voor de alstroemeria. Het is een bloem die leeft en waar je van geniet; hij komt open en vervolgens zie je 'm op een vaas ontwikkelen. Veel mensen weten ook; de alstroemeria is de bloem die het langst goed blijft in een boeket.' Dat is ook waar de alstroemeria vooral om bekend staat: als onderdeel van een boeket, maar Dobbe is een man met een missie. Hij pleit er al jaren voor, dat de alstroemeria als monobos wordt verkocht. Net als het geval is met bijvoorbeeld rozen en tulpen.

Bij zijn eigen bedrijf heeft hij regelmatig een monobos alstroemeria buiten staan en de ene na de andere voorbijganger stopt om zo'n ruiker te kopen. Dobbe: 'Er zit heel veel potentie in de verkoop van alstroemeria als monobos. Maar zowel de bloemisten als de consumenten moeten er achter komen, hoe mooi en uitgebreid de bloemen worden, zodra ze open gaan.'

Vorig jaar is Dobbe toegetreden tot de promotiecommissie. Hij lacht: 'Er werd gevraagd wie er bij wil en omdat niemand zijn hand op stak, deed ik het maar. Ik heb veel ideeën over hoe we de alstroemeria kunnen promoten. Gezien ons promotiebudget is het vrijwel onmogelijk om de consumenten op een goede manier te bereiken. Maar dat moet wel lukken met de bloemisten. Als zij weten, wat de mogelijkheden van de alstroemeria zijn, dan kunnen zij het in hun winkels tonen. De consumenten kunnen dan zien dat de alstroemeria een sterke steel en mooie kleuren heeft. En vervolgens komt de vraag van de consument vanzelf.'

Tijdens de Keukenhofperiode zullen honderdduizenden mensen kennis maken met alstroemeria; dan is namelijk een week lang het Oranje Nassau Paviljoen helemaal ingericht met deze prachtige bloem. Dobbe is er blij mee: 'Het is toch een beetje reclame voor de alstroemeria.'

De economische crisis ligt gelukkig achter ons; in die jaren is het productieoppervlak van alstroemeria in Nederland gedaald van 120 naar 40 hectare. Omdat Dobbe een lage overhead heeft, is zijn bedrijf stabiel gebleven en hij plukt er nu de vruchten van. Door het verminderde aanbod, maar vooral ook de hoge kwaliteit van zijn alstroemeria zijn de prijzen gunstig. Met name de roodkleurige Noize en zandkleurige Estee, maar ook de nieuwe soort Firenze worden warm ontvangen op de veiling.

Zou Dobbe als productiekweker ook wel eens zijn eigen alstroemeria willen veredelen? 'Dat is moeilijk, omdat ik er met mijn bedrijf te klein voor ben. Het had me wel leuk geleken en ik het het ooit ook geprobeerd, maar je moet er heel veel aandacht aan besteden en tijd in stoppen.' Hij besluit: 'Liever richt ik me op de promotie van alstroemeria, waarbij ze de komende jaren steeds meer als monobossen gepromoot en verkocht worden.'

Voor meer informatie: Alstroemeria Kwekerij, Oostkanaalweg 17, 2461 EP Ter Aar, T: 0172 602 260.