Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

25 februari 2016

Samenwerking leidt tot vele successen

Door Joep Derksen

TULPEN – Succes komt in vele vormen en een goede samenwerking is vaak de basis van het grootste succes. Goede voorbeelden hiervan zijn de resultaten voortgekomen uit de coöperatie tussen Borst Bloembollen en Chrysal. Menno Boots en Rolf Timmerman vertellen openhartig over waar ze de afgelopen jaren mee bezig zijn geweest.

De geschiedenis van Borst Bloembollen gaat terug tot vlak na de tweede wereldoorlog. Het bedrijf is gespecialiseerd in het introduceren van nieuwe tulpenrassen. Hierbij wordt er niet alleen veredeld, maar ook heeft de onderneming bollenkwekerijen in Nederland, Chili en Nieuw Zeeland. Sinds 2001 heeft Borst Bloembollen ook een eigen broeierij. Boots: 'Vijftien jaar geleden hadden we daar 2 miljoen stelen en dat is inmiddels opgeschaald naar 30 miljoen stelen, met meer dan honderd variëteiten op jaarbasis.' 90% van de tulpen worden gekweekt op potgrond; de overige 10% op water. Het broeien gebeurt van half oktober tot half mei, waarbij de voornaamste productie plaats vindt in de periode van begin februari tot half maart.

De samenwerking tussen Borst en Chrysal begon in 2008, toen Boots als student voor zijn afstudeerproject voor Borst Bloembollen onderzocht hoe de kwaliteit van de tulpen verbeterd kon worden. Hij legde contact met Chrysal en daar hadden ze dé oplossing: BVB Plus. Met dit middel blijven kwaliteitstulpen zoals die van Borst Bloembollen nog een paar dagen langer goed. BVB Plus zorgt er voor dat de stengels minder doorgroeien, het blad groener en de bloemen blijven dagen langer mooi. Hierdoor kunnen de tulpen van Borst ook in boeketten verwerkt worden; een mooi bijkomend voordeel!

Timmerman informeert: 'Bij tulpen spelen twee zaken, die in de keten of later bij de consument, als minder positief beoordeeld kunnen worden. Tulpen groeien na de oogst nog verder door. Deze steelstrekking kan al zichtbaar zijn tijdens transport naar de klant of in het winkelschap. De tulpen “groeien de hoes uit of kunnen zelfs tegen de onderkant van de verpakking aan groeien, wat weer schade kan veroorzaken. In gemengde boeketten, dus tulpen met andere bloemen, kunnen de tulpen ook uit het boeket groeien wat de winkelpresentatie niet ten goede komt.'

Hij vervolgt: 'Het doorgroeien wordt geremd en dus niet complete gestopt. Dit geeft een natuurlijk beeld, een bos tulpen is daardoor geen statisch geheel. Door verschillende oorzaken kan er bij tulpen ook bladvergeling optreden. Dit vergelen van het blad vermindert de sierwaarde. Ook zal bij snel vergelend blad , de houdbaarheid van de bloem korter zijn en dus het gemiddelde vaasleven bij de consument korter zijn. Met BVB Plus worden beide negatieve aspecten duidelijk verminderd en hierdoor zullen de behandelde tulpen tot meer tevreden consumenten leiden en minder uitval in de keten geven. . Borst Bloemen behandelt al jaren het complete sortiment tulpen gedurende het gehele seizoen tegen deze problemen.'


Inmiddels hebben Chrysal en Borst Bloembollen ook nieuwe projecten opgezet. Een hiervan is FreshPaq; voorafgaand aan het transport worden de tulpen in een speciale gesloten verpakking geplaatst, waardoor ze droog verhandelbaar zijn en niet in emmers geplaatst hoeven te worden. Het hele project bevindt zich nog in de testfase, maar de resultaten zijn bijzonder goed. De eerste klanten hebben inmiddels tulpen met FreshPaq ontvangen en de positieve reacties stromen binnen. Boots: 'We zijn enthousiast over wat we gezien hebben. Door deze nieuwe manier van verpakken kunnen we tien tulpen per bos aanbieden in plaats van vijftig stelen in een bundel. Hierdoor kunnen onze afnemers de tulpen nu ook in kleinere hoeveelheden aanbieden aan hun klanten.' De beide mannen besluiten: 'Doordat beide partijen vele klanten over de hele wereld hebben is uitwisseling van markt- en klantinformatie ook een interessant onderdeel van de uitstekende relatie.'