Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

05 november 2018

Liefde voor het eten opgetekend in kookboek


,,De verhalen maken dit tot een bijzonder boek''

LEIDEN – Het kan soms raar lopen in het leven. Maar de publicatie van het kookboek 'Eten als liefdestaal' van Arachne Molema is eigenlijk een logisch gevolg van alles wat zij tot nu toe gedaan heeft.

JOEP DERKSEN

De goedlachse Arachne (30) heeft het hart op de juiste plaats. Dat blijkt al snel tijdens het interview. Ze vertelt over haar verre reizen, haar opleiding 'Internationale Ontwikkelingsstudies', waarna ze hoopte zich te kunnen 'onderdompelen' in vreemde culturen. Maar bij het indienen van haar scriptie zorgde haar scriptiebegeleider onbewust voor een keerpunt in Arachne's leven. ,,Hij vond, dat ik prachtige journalistieke verhalen schreef. Mijn moeder, Jeanette Molema, is weliswaar schrijfster van kinderboeken, maar ik hield me in mijn jeugd bezig met schilderen en niet met verhalen schrijven. Toen ik mijn opleiding had afgerond, waren alle Ngo's aan het snijden in hun organisaties en besloot ik de studie Journalistiek te doen.''

Als ZZP-er werkt ze voor meerdere opdrachtgevers, maar ongeveer een jaar geleden besloot ze haar hobby – koken – te combineren met haar passie; kennismaken met en onderdompelen in vreemde culturen. En zo ontstond de idee voor een kookboek, waarbij negentien vrouwen uit alle werelddelen hun favoriete gerecht onthullen. Waarbij ze tegelijkertijd hun levensverhaal vertellen. Zonder uitzondering zijn die verhalen een onthulling van het overwinnen van drempels, het (ook letterlijk) passeren van grenzen en de ware 'ik' ontdekken.

,,Ik heb iets met vrouwenrechten'', verklaart Arachne. ,,Voor veel vrouwen die ik sprak, was onze ontmoeting de eerste keer, dat ze zonder hun man iets ondernamen. ,,Als ik met een in het buitenland geboren vrouw in de keuken sta, creëert zo'n keuken een heel intieme sfeer. Als je samen gaat koken, kun je prachtige gesprekken krijgen. Daarmee is het eten een echte verbinder; door alle culturen en achtergronden heen.'' Ze kijkt even opzij, wrijft met handen door het gekrulde haar en vervolgt: ,,Het is toch geweldig, dat die vrouwen een stap hebben ondernomen; daar word ik een heel blij mens van. Met dit boek heb ik hen op een voetstukje gezet. Zij staan centraal en zij krijgen de eer, voor wat ze in de keuken gemaakt hebben.''

Het schrijven van het boek heeft er voor gezorgd, dat ook het leven van Arachne een andere wending krijgt. In haar zoektocht naar het vinden van een geschikte uitgever, besefte ze dat zijzelf de enige is, die écht weet hoe het boek er uit moet zien. En besloot Arachne een crowdfundingactie op te zetten, zodat zij met het ingezamelde geld het boek kan uitgeven. Het boek ligt vanaf 9 november in de boekhandel, onder meer bij De Kler (Breestraat 161). Maar het blijft niet alleen bij dit boek: ,,Met zeven van deze vrouwen heb ik kookvideo's gemaakt, die bij de EO verschijnen.''

De volgende stap, die Arachne zet, is het oprichten van een eigen uitgeverij; ze heeft de smaak duidelijk goed te pakken. ,,Er volgen namelijk meer boeken, waaronder een prentenboek dat ik samen met mijn moeder ga uitbrengen.'' Haar ambities steekt Arachne niet onder stoelen of banken: ,,Ik ben nog geen groot schrijver; misschien word ik dat ooit.'' Ze houdt het boek nog even vast en zegt, bijna liefkozend: ,,Het is heel bijzonder, dat deze negentien vrouwen hun verhaal met mij wilden delen. Bewust heb ik alleen vrouwen geïnterviewd, omdat het om meer gaat dan alleen het koken. Deze vrouwen laten zien, hoe zij een dappere stap hebben genomen en een bemoedigend verhaal kunnen vertellen. Dat maakt dit kookboek ook zo bijzonder; de verhalen van de vrouwen is de kracht van 'Eten als liefdestaal'.''