Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

15 juni 2019

Decowraps


Alleen nog duurzame verpakkingen

AALSMEER – Voor Decowraps is duurzaamheid veel meer dan alleen een onderwerp, om ‘ooit wat mee te doen’. Het bedrijf heeft het voortouw genomen in de introductie van duurzame verpakkingen. Onder aanvoering van commercieel directeur Ralph van ’t Hart is de duurzaamheidsweg vijf jaar geleden ingeslagen. Met prachtige resultaten tot gevolg.

JOEP DERKSEN

Verpakkingen en duurzaamheid: is dat wel te combineren? Deze vraag stelde Van ’t Hart zich in 2014. Het was in de tijd, dat hij pescotariër werd en zich steeds meer verdiepte in de urgentie van duurzaamheid. Hij nam het initiatief om zijn persoonlijke levensovertuiging, duurzaam leven  in harmonie met de natuur, ook te introduceren bij Decowraps. Hierbij werd Van ’t Hart ondersteund door de hele organisatie, die ook het belang van duurzaamheid inzag. Het was geen gemakkelijk pad, maar de geboekte resultaten zijn nu al duidelijk zichtbaar.

Van ’t Hart: ,,Tot deze eeuwwisseling waren verpakkingen vooral functioneel. Decowraps introduceerde de designverpakking. We vroegen onszelf af: ‘Wat doen we met onze planeet en hoe kan het anders?’ De basis van plastic is immers vervuilende olie en papier komt veelal van het ongecontroleerd kappen van onze bossen. We willen al het plastic dat we gebruiken, loskoppelen van die fossiele brandstof. En we schakelen gestaag om naar het gebruiken van FSC-gecertificeerd papier.’’

Jarenlang duurde de zoektocht naar een volwaardig alternatief voor het oliegebaseerde plastic, tot Van ’t Hart volslagen onverwacht tegen de oplossing aanliep. In het kantoorgebouw van Decowraps – dat overigens ook een BREEAM duurzaamheidscertificaat heeft – toont hij het product met gepaste trots; ,,Dit is BIO-LDPE, een materiaal waar ik in Scandinavië tegenaan liep. De basis van BIO-LDPE is suikerriet, dat duurzaam geplant en onderhouden wordt.’’ Dit nieuwe product kan de verpakkingswereld gigantisch veranderen. Het is nog maar een kwestie van tijd, voordat consumenten actief gaan vragen naar bloemen en planten met volledig duurzame verpakking.

Kwekers en bloemisten, die deze verpakkingsvorm kunnen aanbieden, zijn spekkoper. De milieubewuste consument is namelijk ook bereid er iets meer geld voor te betalen. Als het aan Van ’t Hart ligt, wordt er vandaag al massaal overgestapt van het ouderwetse, oliegebaseerde plastic naar BIO-LDPE. ,,Het gaat om vervuiling en onze CO2-voetafdruk. Wij willen dat alles onderdeel is van een circulaire economie en dat alles gerecycled gaat worden. Dat is met BIO-LDPE het geval: het is gemaakt van hernieuwbare bronnen en is recyclebaar.’’ De voetafdruk is ook de reden dat Decowraps deelneemt aan het ClimatePartners initiatief; als compensatie voor CO2-uitstoot, investeert het bedrijf per order een bedrag in een CO2-reducerend project: bijvoorbeeld een waterkrachtcentrale in Kongo.

Decowraps is ook bezig om op slimmere wijze met materialen om te gaan: door bijvoorbeeld minder materiaal te gebruiken, zorg je ook voor minder afval. ,,Duurzaamheid is ook materiaalbesparing’’, informeert Van ’t Hart. ,,Op jaarbasis gaat het om tonnen plastic en papier, dat je hiermee bespaart.’’ Decowraps helpt haar klanten ook met het vinden van de juiste soort verpakking voor ieder exportland. ,,Ieder land heeft namelijk haar eigen manier van hoe het recyclingsysteem geregeld is.’’ Wie hier vragen over heeft, kan contact opnemen met Decowraps zelf.

Van ’t Hart kijkt om zich heen en wijst rond in de showroom. ,,Uiteindelijk willen we voor elk van onze producten een duurzaam alternatief hebben. Nu zijn duurzame producten nog een niche, maar als het aan ons ligt, worden duurzame producten de nieuwe norm. Er zijn duurzame verpakkingsopties en we roepen de lezer van de Bloemenkrant op, om deze samen in de markt te zetten.’’ Hij voorspelt: ,,Iedereen wil duurzaam zijn, maar wij willen de aanjager zijn. Er komt een sneeuwbaleffect; wanneer één grote retailer overgaat op deze duurzame verpakkingen, zullen anderen snel volgen.’’
Nog vragen? Neem gerust contact op met Decowraps: Thailandlaan 13 1432 DJ Aalsmeer, T: 0297 349 000, W: www.decowraps.com.