Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

05 juni 2008

Werken aan relatie tussen mens en hond

Hondenschool Op Stap

VOORHOUT – Burgemeester Sander Schelberg opende zaterdag 31 mei de Hondenschool ‘Op Stap’, onder luid applaus van meer dan zeventig hondenliefhebbers en hondeneigenaren en met goedkeurende blikken van hun viervoetige vrienden. Initiatiefneemster Corine van Duijn was blij verrast met de grote belangstelling: “Vandaag is het een open dag zodat de mensen kunnen zien wat de hondenschool doet.”

Van Duijn heeft al jaren les gegeven en is gedragstherapeut. “Het lesgeven vind ik zo ontzettend gaaf! Met de theorie komen de deelnemers erachter waarom je iets anders kunt doen, dan je normaal doet en in de praktijk wordt geleerd dat honden zich anders kunnen gedragen dan ze tot nog toe doen. Als ik na een tijdje zie dat de band tussen mens en hond heel innig is, dan is mijn taak volbracht.”

Interactie

Iedere hond is welkom, zo laat de oprichtster weten: “Alle soorten en rassen door elkaar, ik heb er geen probleem mee. Ik geef op het terrein van de ijsbaan lessen aan groepen mensen en hun honden, maar iedereen krijgt individuele begeleiding. Vanuit mijn perspectief is de verhouding tussen mensen en honden niet die van baas en bezit. Je bent namelijk geen baas, maar begeleidt de hond. Doel van het trainen is niet dat ze gaan zitten, liggen of staan, maar juist dat je lekker met je hond bezig bent. Ik zie mensen lopen met hun hond bij het uitlaten, maar er gebeurt niets, geen enkele interactie. Die hond loopt te wachten op het moment dat er wat gaat gebeuren, dat je iets leuks met hem doet. En als hij met jou bezig is, kan die niet wat anders uithalen.”

Humor

Schelberg geeft het startschot met een hondenklikker, zodat de aanwezigen met hun honden een parcours kunnen afleggen. Hij grapte: “Ik had eigenlijk verwacht dat ik een vechtpak aan moest, zodat een hond op me af kon vliegen. Maar dit is ook prima, hoor.” Hij vervolgt: “Zelf ben ik ook een hondenliefhebber en deze hondenschool is heel belangrijk, want de mensen gaan met hun eigen hond kennismaken.”

Joep Janssen vertelt waarom hij hier vandaag is: “De lessen zijn belangrijk voor de honden. Ze hebben er veel plezier van en ze luisteren beter. Ik ken Corine en heb al les van haar gehad. Ze heeft veel humor en de lessen zijn altijd gezellig.” Een van de bezoekers, Ursula Datema, is al snel overtuigd: “Deze Spaanse Zonnehond die een jaar oud is, heb ik uit Spanje geadopteerd. Hij is een van de zogeheten dodenhonden die uit kennels gehaald is. Hij heeft nog geen puppycursus gehad en ik ga me zeker inschrijven.”
Voor meer informatie: www.hondenschoolopstap.nl.