Voormalig
familiebedrijf krijgt Koninklijk predikaat
Door Joep Derksen
ROZEN – Het was
groot en verrassend nieuws op zowel de Trade Fair Aalsmeer en de IFTF
show in Vijfhuizen; na vele jaren introduceerde De Ruiter haar nieuwe
huisstijl. Én werd bekend gemaakt dat het bedrijf zich voortaan
'Koninklijke De Ruiter Innovations B.V.' mag noemen. Inderdaad; een
koninklijk predicaat voor het bedrijf dat al ruim honderd jaar
bestaat.
Met gepaste trots
vertellen CEO Henk de Groot en Örjan Hulshof, International Sales
and Marketing Manager, over de eer die hun te beurt is gevallen. 'Dit
is niet alleen een onderscheiding voor De Ruiter, maar een erkenning
voor de hele branche', zo laat De Groot weten. Hij geeft toe, dat het
predikaat 'Koninklijk' hem meer doet, dan hij van tevoren had
gedacht.' Het is toch een goedkeuring van de koning'. En dat komt
ook door de manier waarop ieder bedrijf minutieus onderzocht wordt in
zowel binnen- als buitenland. 'Ze screenen je intens en kijken hoe je
in de markt staat. Ze lichten je doopceel volledig; het leek wel de
KGB.' Maar De Ruiter doorstond dit onderzoek met glans. De Groot: 'Ik
had niet verwacht dat het mij zo veel deed. Ik ben nogal van 'Doe
maar gewoon”.'
Maar waarom heeft het
bedrijf dit Koninklijk predikaat dan aangevraagd? De CEO reageert
stellig: 'Het is een erkenning voor de mensen die hier werken, in
deze moeilijke tijd. Zeker in de tuinbouwbranche heb je dingen nodig
die positief en een opsteker voor onze branche zijn. Mensen praten
elkaar de put in met verhalen over ziektes, prijzen, afzet en de
veiling. Positieve punten helpen mee.' Het bedrijf gaat het woord
'Koninklijk' ook vol trots uitdragen in haar communicatie naar
anderen. Zo wordt de huiskleur aangepast tot Koninklijk blauw. 'We
gaan met de kleuren terug naar de jaren '90 toen De Ruiter deze
kleuren ook gebruikte. Maar we gaan vooruit met de uitdagingen die
ons staan te wachten. Onze betrouwbaarheid en initiatieven om samen
te werken blijft als altijd doorgaan', aldus Hulshof. En De Groot
vult lachend aan: 'Maar natuurlijk hopen we wel dat ze ons in de
branche 'Royalty' gaan noemen. Dan kunnen we ook royalties blijven
innen.'
Historie
De Ruiter is een
familiebedrijf dat al meer dan honder jaar bestaat. Ooit opgericht
door 'opa' Gerrit de Ruiter en daarna voorgezet door zijn twee zonen
Gijs en Leen. Ze werden hierbij ondersteund door hun neef Chris. In
de beginjaren hield De Ruiter zich bezig met struikhandel, maar door
de jaren heen verplaatsten de activiteiten zich naar het veredelen
van alle types rozen. Eind jaren '80 van de vorige eeuw begon De
Ruiter samen te werken met Anton Pouw Kwekerijen. De Ruiter ; Pouw
was een begrip.
Met het naderen van de
pensioenjaren wilden de toenmalige eigenaren zorgen voor een zo goed
mogelijke toekomst voor De Ruiter. Hoewel Pouw Rozen bv niet de
meeste pecunia's bood, werd gekozen voor de goede chemie tussen De
Ruiter en Pouw. De Ruiter maakte sinds de jaren '90 een enorme groei
door in zowel binnen- als buitenland. Het bedrijf werd trendsettend
op vele gebieden en zette als één van de eersten een agentschap,
maar ook testgebieden op in het buitenland. Baanbrekend waren ook de
testen op diverse gebieden en met diverse productiesystemen van
rassen. Furore maakte het bedrijf met het organiseren van nationale
en internationale open dagen voor zowel telers als handelsbedrijven.
Wereldwijd
Inmiddels is De Ruiter
met haar snijrozen, trosrozen, potrozen (binnen en buiten), tuinrozen
en hypericum (zowel pot als snij) overal op de wereld actief, van
Ecuador tot Kenia en van Amerika tot China. In die gebieden worden de
verschillende rozen speciaal getest. 'Dat kost nogal wat, maar een
veredelaar investeert in de toekomst', aldus De Groot. We zijn een
amoebe-organisatie met een platte organisatiestructuur en passen ons
heel snel aan de omgeving aan. Daarom hebben we meer dan honderd jaar
overleefd en zijn we niet alleen een veredelaar, maar ook zien de
bedrijven in de keten ons als een partner.'
Als moderne speler voor
de toekomst is De Ruiter constant aan het innoveren. Het bedrijf wil
haar slogan 'Creating Flower Business' daadwerkelijk in de gehele
keten gebruiken door zowel voorwaartse als achterwaartse integratie.
De Ruiter ziet voor de toekomst de rol als traditionele veredelaar
verdwijnen. Het emotionele aspect zal minder worden en overgenomen
worden door het rationele aspect. Daarom is De Ruiter constant de
keten aan het aftasten. De onderneming probeert de ontwikkelingen in
het buitenland die ze zien, te gebruiken voor haar verdere toekomst.
De Ruiter is klaar voor de toekomst, gesteund door het Koninklijk
Besluit!
Koninklijke De Ruiter
Innovations B.V, Meerlandenweg 55 Amstelveen, T: 020 643 6516, W:
www.deruiter.com.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home