LISANTHIUS – Passie;
dat is waar het bij Sakata om draait; pure passie. En dat gaat
verder, dan alleen te kijken naar de eigen producten zoals de
Lisianthus. Juist door intensieve samenwerking met de jonge kwekers,
kwekers, distributiebedrijven en bloemisten heeft de Lisianthus een
vaste plek veroverd in het bloemenassortiment. En dat is toch geen
slechte prestatie voor een van oorsprong woestijnplantje!
Joep Derksen
De opmars van Lisianthus
begon zo'n twintig jaar geleden en managing director Jos van Popering
was één van de mensen die aan de wieg stonden van het huidige
succes. Hij begon zijn carriere bij Sakata in 1998 als verkoper om
daarna door te stromen naar het product management. Vervolgens ging
Van Popering zich specialiseren in Lisianthus. Indertijd was het een
unieke stap voor Sakata om zo veel tijd en financiën vrij te maken
aan de ontwikkeling van één plantensoort. Maar het pakte uitstekend
uit.
'We wisten best wel dat we een
heel bijzonder gewas in handen hadden. Sakata heeft Lisianthus uit
het wild opgepakt. Het is een woestijnplant, die in bepaalde delen in
de woestijn voortkomt. Via botanische tuiden is het bij kwekers
terechtgekomen. Zij gingen het uitwisselen en er stekjes van maken.
Oorspronkelijk was het een perkplant met een paarse kleur, maar
Sakata Japan heeft er een snijplant van gemaakt. En er zijn nu veel
meer kleuren, natuurlijk.'
Van Popering begon met
zijn team om gesprekken te voeren met alle partijen uit de keten;
veredelaars, distributeurs, jonge plantenbedrijven en
zaaddistributeurs. 'Het was belangrijk dieper
de keten in te gaan', zo stelt Van Popering. 'We wilden kijken wat we
wilden met de Lisianthus. Het was een kleiner gewas en we hadden ook
wat probleempjes, waar het ging om de kiemkracht en de ongelijkheid
van soorten. Lisianthus wordt vermeerderd uit zaad en dat is lastiger
dan stek.
Er
waren heel wat uitdagingen die aangepakt moesten worden. Zo kon
Lisianthus maar twee keer per jaar in een kas geteeld worden.
Inmiddels is het groeiproces geperfectioneerd tot negen weken, zodat
zes keer per jaar geteeld wordt. Van Popering lacht: 'We passen het
ras niet meer aan het seizoen aan, maar we passen de kas aan het ras
aan.' Lisianthus is dan ook niet meer een zomerbloem, maar een echte
jaarrondbloem geworden. Met een retailwaarde van zo'n 200 miljoen
euro, dat door een relatief kleine groep aan kwekers en telers
gerealiseerd is.
Het
succes is echt te danken aan de 'ketendialoog', die door Sakata is
opgezet. Ook de research van het bedrijf is nauw betrokken bij iedere
ontwikkeling. 'Daarom communiceren we rechtstreeks met iedereen, want
de consument verdient het beste product.' Een stille wens van Van
Popering is nog, dat Lisianthus ooit zo bekend wordt, dat het een
consumentenmerknaam wordt, zoals 'roos', 'gerbera' of 'anjer'. Maar
wordt het dan geen tijd om een andere, kortere naam te bedenken, die
gemakkelijker blijft hangen bij de consument? Vol passie stelt Van
Popering: 'Ik vind Lisianthus ook wel wat chiques hebben; het hoeft
van mij niet afgekort te worden tot Lis of Lissie.'
Eigenlijk
komt de intense betrokkenheid van Van Popering het beste naar voren
bij het volgende belevingsverhaal: 'Het vaasleven van een Lisianthus
is veel langer dan de roos. Met Valentijn moet ik ieder jaar rozen
kopen voor mijn vrouw. Maar dan koop ik tegelijkertijd een bos
Lisianthus. En de Lisianthus blijft tien dagen langer staan dan de
rozenbos!' Hij grinnikt: 'Zo kan ik toch ieder jaar aantonen dat
Lisianthus de beste vaasaankleding is!'
Voor meer informatie: Sakata Ornamentals,
Saturnusstraat 1, 2132 HB Hoofddorp, T: 023 554 3223, W:
www.sakata.eu.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home