Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 800 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.eu, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

13 oktober 2016

Opkomst en bloei van Lisianthus


LISANTHIUS – Passie; dat is waar het bij Sakata om draait; pure passie. En dat gaat verder, dan alleen te kijken naar de eigen producten zoals de Lisianthus. Juist door intensieve samenwerking met de jonge kwekers, kwekers, distributiebedrijven en bloemisten heeft de Lisianthus een vaste plek veroverd in het bloemenassortiment. En dat is toch geen slechte prestatie voor een van oorsprong woestijnplantje!

Joep Derksen

De opmars van Lisianthus begon zo'n twintig jaar geleden en managing director Jos van Popering was één van de mensen die aan de wieg stonden van het huidige succes. Hij begon zijn carriere bij Sakata in 1998 als verkoper om daarna door te stromen naar het product management. Vervolgens ging Van Popering zich specialiseren in Lisianthus. Indertijd was het een unieke stap voor Sakata om zo veel tijd en financiën vrij te maken aan de ontwikkeling van één plantensoort. Maar het pakte uitstekend uit.

'We wisten best wel dat we een heel bijzonder gewas in handen hadden. Sakata heeft Lisianthus uit het wild opgepakt. Het is een woestijnplant, die in bepaalde delen in de woestijn voortkomt. Via botanische tuiden is het bij kwekers terechtgekomen. Zij gingen het uitwisselen en er stekjes van maken. Oorspronkelijk was het een perkplant met een paarse kleur, maar Sakata Japan heeft er een snijplant van gemaakt. En er zijn nu veel meer kleuren, natuurlijk.'
Van Popering begon met zijn team om gesprekken te voeren met alle partijen uit de keten; veredelaars, distributeurs, jonge plantenbedrijven en zaaddistributeurs. 'Het was belangrijk dieper de keten in te gaan', zo stelt Van Popering. 'We wilden kijken wat we wilden met de Lisianthus. Het was een kleiner gewas en we hadden ook wat probleempjes, waar het ging om de kiemkracht en de ongelijkheid van soorten. Lisianthus wordt vermeerderd uit zaad en dat is lastiger dan stek.

Er waren heel wat uitdagingen die aangepakt moesten worden. Zo kon Lisianthus maar twee keer per jaar in een kas geteeld worden. Inmiddels is het groeiproces geperfectioneerd tot negen weken, zodat zes keer per jaar geteeld wordt. Van Popering lacht: 'We passen het ras niet meer aan het seizoen aan, maar we passen de kas aan het ras aan.' Lisianthus is dan ook niet meer een zomerbloem, maar een echte jaarrondbloem geworden. Met een retailwaarde van zo'n 200 miljoen euro, dat door een relatief kleine groep aan kwekers en telers gerealiseerd is.

Het succes is echt te danken aan de 'ketendialoog', die door Sakata is opgezet. Ook de research van het bedrijf is nauw betrokken bij iedere ontwikkeling. 'Daarom communiceren we rechtstreeks met iedereen, want de consument verdient het beste product.' Een stille wens van Van Popering is nog, dat Lisianthus ooit zo bekend wordt, dat het een consumentenmerknaam wordt, zoals 'roos', 'gerbera' of 'anjer'. Maar wordt het dan geen tijd om een andere, kortere naam te bedenken, die gemakkelijker blijft hangen bij de consument? Vol passie stelt Van Popering: 'Ik vind Lisianthus ook wel wat chiques hebben; het hoeft van mij niet afgekort te worden tot Lis of Lissie.'

Eigenlijk komt de intense betrokkenheid van Van Popering het beste naar voren bij het volgende belevingsverhaal: 'Het vaasleven van een Lisianthus is veel langer dan de roos. Met Valentijn moet ik ieder jaar rozen kopen voor mijn vrouw. Maar dan koop ik tegelijkertijd een bos Lisianthus. En de Lisianthus blijft tien dagen langer staan dan de rozenbos!' Hij grinnikt: 'Zo kan ik toch ieder jaar aantonen dat Lisianthus de beste vaasaankleding is!'



Voor meer informatie: Sakata Ornamentals, Saturnusstraat 1, 2132 HB Hoofddorp, T: 023 554 3223, W: www.sakata.eu.