Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

09 november 2017

Revolutie in Cyclamenland

Syngenta Flowers introduceert nieuwe lijn SeeWhy

ANDIJK – Syngenta Flowers is een van de grotere veredelaars en distributeurs van planten in de wereld. Met het eigen distributiebedrijf Floripro Service heeft Syngenta een direct contact met de tuinders. ,,Wij veredelen onze zaden en verkopen deze onder anderen aan Floripro, die er een jonge plant van maakt. Hiervan maakt de tuinder een cyclamenplant en die levert hij aan de winkels'', zo laat product manager Gerard Werink weten.

In de cyclamenwereld zijn vier veredelaars actief: Schoneveld, Morel, Syngenta Flowers en het wat kleinere Varinova. Al decennia lang is de cyclamenmarkt vrij stabiel, maar de laatste jaren is er een duidelijke verandering waarneembaar in de voorkeuren van de eindgebruiker. Steeds vaker vragen klanten om minitypes cyclamen in plaats van de grootbloemige cyclamen. Syngenta Flowers speelt hier op in en heeft een fraaie nieuwe lijn ontworpen: SeeWhy. Vorig jaar kwam SeeWhy voor het eerst op de markt en het blijkt een doorslaand succes te zijn.

,,SeeWhy is een compacte minicylaam, vooral bedoeld voor productie in de zomer en vroege herfst'', licht Werink toe. We zijn vorig jaar begonnen met zes kleuren; rood, wit, paars, diep rose, zalm en de fuchsiakleur. Kenmerken voor deze minicyclaam is, dat er een grotere uniformiteit is binnen en tussen de kleuren. Bovendien is er sprake van een korte raaptijd én een kortere teeltduur.'' De tuinders, die het afgelopen jaar de SeeWhy hebben opgenomen in het teeltplan, zijn lyrisch en de productie wordt maar liefst verdrievoudigd. ,,Er is eindelijk een goed alternatief voor de marktleider'', zo luidt de conclusie in de markt.

Dit jaar heeft de SeeWhy ook de wine kleur en de wineflame kleur geïntroduceerd. Deze acht kleuren zitten allemaal in het mengsel, maar worden ook als separate kleuren verkocht; afhankelijk van de wens van de tuinders. Volgend jaar krijgt de SeeWhy cyclamen er nóg een kleur bij: pink. ,,Meerdere kleuren zitten nog in de pijplijn'', verzekert Werink.

Synchro

Een winnend concept, dat Syngenta voert in de cyclamen, heet Synchro. Werink licht toe: ,,In een aantal series cyclamen hebben we die rassen geselecteerd, die optimaal bij elkaar passen qua plantvorm, steellengte en vroegheid van bloei (de teeltduur). Daarmee geven wij de tuinders alvast aan ,welke kleuren zij optimaal samen kunnen telen om een veel strakkere planning te hebben. Hierdoor kunnen zij gemakkelijker aan grote retailacties voldoen en planten van alle kleuren gelijktijdig in bloei hebben.''

De gevolgen zijn vérstrekkend. Nu is het zo, dat tuinders voor een opdracht om bijvoorbeeld 200.000 cyclamen te leveren, zo'n 30 -40% extra moet telen om er zeker van te zijn dat de gevraagde hoeveelheid ook gerealiseerd kan worden. Met Synchro daalt het aantal extra te planten cyclamen tot zo'n 15 - 20%. ,,Synchro onderscheidt ons van de concurrenten. We veredelen er op, dat er uniformiteit bestaat binnen en tussen de kleuren. Een serie krijgt alleen de naam Synchro, wanneer die écht voldoet aan de eisen. Dit is dus geen marketingnaam; maar de serie moet daadwerkelijk getest en goedgekeurd zijn in interne proeven en door de tuinders .''

Dit Synchro conept wordt aangeboden in de miniserie Midori, die speciaal bedoeld is voor de herfstteelt. Maar ook is er de Laser serie; een midi type cyclamen voor het hele seizoen, als ook de Sierra; een grootbloemige serie voor de zomer en herfstteelt voor de grotere potten. Bovendien is het Synchro concept beschibaar in de serie Perfetto; dat is een compact grootbloemige cyclamen, specifiek voor de retailorders en massamarkt. Met korte stelen, vroeg bloeiend en dus vooral gericht op een zo efficiënt mogelijke productie. In de toekomst verwacht Syngenta dat ook SeeWhy beschikbaar zal zijn als Synchro, maar dat duurt nog zo'n drie jaar. ,,We willen namelijk geen compromis stellen. We willen eerst dat onze veredelaar alle hoofdkleuren heeft ontwikkeld, die echt bij het in Synchro concept passen.''

Veredelaar Eric Giesen is ook enthousiast: ,,Je begint met een idee; een nieuw ras en uiteindelijk lukt het om het product op de markt te krijgen. Veredelen is de kunst van het weggooien; je houdt maar een paar toppers over die de eindstreep halen.'' Hij geniet van de nieuwe soorten: ,,Tien jaar zijn we bezig geweest met veredeling en selectie en we hebben ons gefocussed op de hoofdkleuren; dat deze écht top zijn.'' Giesen kijkt om zich heen in de kas en concludeert genietend: ,,Dit is een beloning van het werk, dat je gedaan hebt.'' Hij tipt: ,,Een aanrader is ook de Snowridge cyclamen met een wit randje; in mini, midi en maxi; deze doen het buiten vaak nog beter dan binnen.''


Voor meer informatie: Syngenta Sees B.V., Cornelis Kuinweg 28a, 1619 PE Andijk, T: 0228 366 411, W: www.syngenta.nl