Syngenta Flowers introduceert nieuwe
lijn SeeWhy
ANDIJK – Syngenta Flowers is een
van de grotere veredelaars en distributeurs van planten in de wereld.
Met het eigen distributiebedrijf Floripro Service heeft Syngenta een
direct contact met de tuinders. ,,Wij veredelen onze zaden en
verkopen deze onder anderen aan Floripro, die er een jonge plant van
maakt. Hiervan maakt de tuinder een cyclamenplant en die levert hij
aan de winkels'', zo laat product manager Gerard Werink weten.
In de cyclamenwereld zijn vier
veredelaars actief: Schoneveld, Morel, Syngenta Flowers en het wat
kleinere Varinova. Al decennia lang is de cyclamenmarkt vrij stabiel,
maar de laatste jaren is er een duidelijke verandering waarneembaar
in de voorkeuren van de eindgebruiker. Steeds vaker vragen klanten om
minitypes cyclamen in plaats van de grootbloemige cyclamen. Syngenta
Flowers speelt hier op in en heeft een fraaie nieuwe lijn ontworpen:
SeeWhy. Vorig jaar kwam SeeWhy voor het eerst op de markt en het
blijkt een doorslaand succes te zijn.
,,SeeWhy is een compacte minicylaam,
vooral bedoeld voor productie in de zomer en vroege herfst'', licht
Werink toe. We zijn vorig jaar begonnen met zes kleuren; rood, wit,
paars, diep rose, zalm en de fuchsiakleur. Kenmerken voor deze
minicyclaam is, dat er een grotere uniformiteit is binnen en tussen
de kleuren. Bovendien is er sprake van een korte raaptijd én een
kortere teeltduur.'' De tuinders, die het afgelopen jaar de SeeWhy
hebben opgenomen in het teeltplan, zijn lyrisch en de productie wordt
maar liefst verdrievoudigd. ,,Er is eindelijk een goed alternatief
voor de marktleider'', zo luidt de conclusie in de markt.
Dit jaar heeft de SeeWhy ook de wine
kleur en de wineflame kleur geïntroduceerd. Deze acht kleuren zitten
allemaal in het mengsel, maar worden ook als separate kleuren
verkocht; afhankelijk van de wens van de tuinders. Volgend jaar
krijgt de SeeWhy cyclamen er nóg een kleur bij: pink. ,,Meerdere
kleuren zitten nog in de pijplijn'', verzekert Werink.
Synchro
Een winnend concept, dat Syngenta voert
in de cyclamen, heet Synchro. Werink licht toe: ,,In een aantal
series cyclamen hebben we die rassen geselecteerd, die optimaal bij
elkaar passen qua plantvorm, steellengte en vroegheid van bloei (de
teeltduur). Daarmee geven wij de tuinders alvast aan ,welke kleuren
zij optimaal samen kunnen telen om een veel strakkere planning te
hebben. Hierdoor kunnen zij gemakkelijker aan grote retailacties
voldoen en planten van alle kleuren gelijktijdig in bloei hebben.''
De gevolgen zijn vérstrekkend. Nu is
het zo, dat tuinders voor een opdracht om bijvoorbeeld 200.000
cyclamen te leveren, zo'n 30 -40% extra moet telen om er zeker van te
zijn dat de gevraagde hoeveelheid ook gerealiseerd kan worden. Met
Synchro daalt het aantal extra te planten cyclamen tot zo'n 15 - 20%.
,,Synchro onderscheidt ons van de concurrenten. We veredelen er op,
dat er uniformiteit bestaat binnen en tussen de kleuren. Een serie
krijgt alleen de naam Synchro, wanneer die écht voldoet aan de
eisen. Dit is dus geen marketingnaam; maar de serie moet
daadwerkelijk getest en goedgekeurd zijn in interne proeven en door
de tuinders .''
Dit Synchro conept wordt aangeboden in
de miniserie Midori, die speciaal bedoeld is voor de herfstteelt.
Maar ook is er de Laser serie; een midi type cyclamen voor het hele
seizoen, als ook de Sierra; een grootbloemige serie voor de zomer en
herfstteelt voor de grotere potten. Bovendien is het Synchro concept
beschibaar in de serie Perfetto; dat is een compact grootbloemige
cyclamen, specifiek voor de retailorders en massamarkt. Met korte
stelen, vroeg bloeiend en dus vooral gericht op een zo efficiënt
mogelijke productie. In de toekomst verwacht Syngenta dat ook SeeWhy
beschikbaar zal zijn als Synchro, maar dat duurt nog zo'n drie jaar.
,,We willen namelijk geen compromis stellen. We willen eerst dat onze
veredelaar alle hoofdkleuren heeft ontwikkeld, die echt bij het in
Synchro concept passen.''
Veredelaar Eric Giesen is ook
enthousiast: ,,Je begint met een idee; een nieuw ras en uiteindelijk
lukt het om het product op de markt te krijgen. Veredelen is de kunst
van het weggooien; je houdt maar een paar toppers over die de
eindstreep halen.'' Hij geniet van de nieuwe soorten: ,,Tien jaar
zijn we bezig geweest met veredeling en selectie en we hebben ons
gefocussed op de hoofdkleuren; dat deze écht top zijn.'' Giesen
kijkt om zich heen in de kas en concludeert genietend: ,,Dit is een
beloning van het werk, dat je gedaan hebt.'' Hij tipt: ,,Een aanrader
is ook de Snowridge cyclamen met een wit randje; in mini, midi en
maxi; deze doen het buiten vaak nog beter dan binnen.''
Voor meer informatie: Syngenta Sees
B.V., Cornelis Kuinweg 28a, 1619 PE Andijk, T: 0228 366 411, W:
www.syngenta.nl.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home