Elektrisch rijden; is
dat nou echt de toekomst? Of is die vorm van vervoer een doodlopende weg en
rijden al onze geliefde vierwielers over tien jaar op waterstof? En verdwijnen
de diesel- en benzinemotoren écht vanaf 2030? Drie autodealers delen hun visie.
JOEP DERKSEN
Voor Michel Heus van BMW van Poelgeest bestaat er geen
twijfel over de opkomst van elektrische auto's. ,,Het gaat absoluut meer
worden, als is de ontwikkeling wel afhankelijk van de reikwijdte en de
stedelijke drang om CO2 omlaag te krijgen. Hoe meer regelgeving hier voor komt,
hoe meer elektrische auto's je hier voor nodig hebt. Toch verwacht ik, dat
uiteindelijk waterstof de brandstof van de toekomst wordt.''
Met een actieradius van 400 kilometer is de elektrische auto
nu al geschikt voor de meeste automobilisten. ,,De gemiddelde Nederlander rijdt
60 kilometer per dag; dat kun je met een elektrische auto doen.'' Ritten maken
naar het buitenland wordt al wat lastiger, zeker als je naar Zuid-Frankrijk
wilt rijden. Waterstof ligt wat dat betreft nog verder achter; Als je in
Groningen woont, lukt het niet om heen en weer naar Limburg te rijden, omdat in
die provincie simpelweg geen oplaadstation is. Sterker nog; in heel Nederland
zijn er nu nog maar drie waterstofoplaadstations. ,,In Duitsland is dat beter
geregeld; daar rijdt het openbaar vervoer met waterstof en zijn er dus meer
plekken om te tanken.'
Heus is de eerste, die zal erkennen dat elektrisch rijden
niet alleen maar voordelen heeft ten opzichte van de klassieke benzinemotoren.
,,Een dikke BMW M5 met een achtcilinder motor onder de kap geeft veel meer
plezier. Een elektromotor heeft meer gewicht en daardoor zorgt deze voor een
andere rijbeweging dan een benzinemotor.''
BMW heeft al een elektrisch instapmodel van 35.000 euro, met
slechts 4% bijtelling. ,,Nieuw zijn de deelauto's; deze vorm van car sharing is
ideaal voor mensen die dicht bij elkaar wonen en graag elektrisch willen
rijden. Deelauto's zijn een enorme kans voor de binnensteden.''
Alfons van Abswoude van autobedrijf Abswoude ziet het
elektrisch rijden als ,,een deel van de oplossing. Er gaat toch een keertje een
eind komen aan fossiele brandstoffen, ondanks het feit dat er nog veel
voorraden zijn.'' De hele polemiek tegen het diesel rijden vindt Van Abswoude
zwaar overdreven. ,,Die hetze tegen diesel is ronduit belachelijk. Diesel is
een onzettend efficiënte en schone brandstof en ik verwacht, dat diesel over
drie jaar weer populair gaat worden. Wie weet zorgen de nieuwe soorten
brandstof voor allerlei superfijnstoffen, die de diesels weer niet hebben.''
Ook Van Abswoude ziet, dat de verkoop van elektrische auto's
flink groeit. Niet alleen omdat de hoeveelheid kilometers die zo'n elektromotor
kan afleggen de laatste jaren sterk is gestegen. Ook zijn er flinke
belastingvoordelen voor de elektrorijder. ,,Voor de zakelijke rijder is
elektrisch heel interessant.'' De sportieve rijder moet echter wel opletten:
,,Hoe dieper je het gaspedaal indrukt, hoe minder het gebruik; dat kan bij een
elektrische auto zomaar halveren.''
Hij is heel enthousiast over waterstof; ,,Dat is dé
oplossing voor de toekomst, al is het nu technisch en financieel nog te ver
weg. Waterstof is echt heel schoon en de opslag is redelijk gemakkelijk, net
zoals het produceren van waterstof.'' Waarom doet dan niet iedereen dat nu al?
,,Het probleem is, dat waterstof in een motor onder heel grote druk verbruikt
moet worden. Dat is een beperking. De druk moet nog tien keer hoger zijn dan in
een LPG-tank.'' Maar wie weet gaat het ooit gebeuren: ,,In Amerika rijden in
een bepaald gebied al tien jaar waterstofauto's van Honda. Maar daar is ook een
netwerk van waterstoftankstations aangelegd.''
Tim Langeveld van Auto Dijksman is er van overtuigd, dat er
toekomst zit in het elektrisch rijden. De ontwikkelingen in de automotive
industrie gaan razendsnel: ,,We zijn volop bezig met zuinigheid, groen rijden
en alles wat te maken heeft met het schone milieu. Dan praat je over elektrisch
rijden en het opkomende waterstof, dat nog in de kinderschoenen staat. Maar
waar we bij Hyundai al het eerste model van kunnen leveren; de NEXO.''
Hij vervolgt: ,,Als ik zie, wat er gebeurt qua infrastructuur voor elektrisch
rijden en hoe populair deze modellen zijn, dan denk ik dat elektrisch rijden
voorlopig die slag gaat winnen in Nederland. Tot nu toe zijn er vier
waterstoftankstations in Nederland en hier in het westen konden we tot voor
kort alleen maar tanken in Pernis bij Rotterdam. Er komt eerdaags een
waterstoftankstation bij in Den Haag en na een tankbeurt kun je er 665 (!)
kilometer mee rijden volgens de WLTP. Maar gemeenten zijn volop bezig met het
elektrische rijden. Ook de gemeente Noordwijk is er klaar voor.''
Langeveld maakt de
vergelijking met de strijd tussen VHS en Video2000, waarbij het systeem van
Philips het onderspit delfde. ,, We kunnen er rekening mee gaan houden dat het
elektrisch rijden én op waterstof rijden het straatbeeld gaan domineren de
komende jaren. Een elektrische auto is natuurlijk goedkoper op te laden dan een
waterstofauto. Toch is het fijn dat mensen straks een (realistische) keuze
hebben, nu elektrisch rijden steeds populairder wordt. Wil je snel tanken en
meer kilometers rijden of langzaam tanken voor minder geld? Het is allebei
milieuvriendelijk.''
Hyundai is al flink aan de weg aan het timmeren met elektrische auto’s en ook
Mitsubishi is bezig met het ontwikkelen van elektrische auto's. ,,Achter de
schermen zijn ze keihard bezig met een offensief op het schone rijden. Hoe mooi
zou het zijn, als er elektrische modellen van een Hyundai i10, i20, i30, Tucson
of Mitsubishi Space Star, ASX, Eclipse Cross gaan komen?! Die dan ook slechts
4% bijtelling hebben. Dat mag van mij vandaag nog gebeuren.''
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home