Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

09 april 2007

Noordwijk verliest aantrekkingskracht


‘Gebrek aan collectiviteit is doodsteek voor de Hoofdstraat’


Noordwijk – Jarenlang was de donderdagavond koopavond in Noordwijk, maar sinds 16 maart is hier verandering in gekomen. De koopavond is verschoven naar de vrijdag: voornaamste reden hiervoor is de toegenomen concurrentie van andere plaatsen en de verminderde aantrekkingskracht van Noordwijk als winkelcentrum. Een aantal winkels in de Promenade heeft het voortouw genomen, samen met de Hema, maar niet iedereen is gelukkig met de nieuwe situatie.

Door Joep Derksen


Robert van de Velde, eigenaar van Lakeside, doet een boekje open: ‘De communicatie over de vrijdagkoopavond was heel onduidelijk en de omzet was dan ook niet geweldig. Veel winkels waren dicht en dat bewijst maar weer dat er geen collectiviteit heerst in dit winkelcentrum. Dat is de doodsteek voor de Hoofdstraat dat we met zijn allen niet met elkaar communiceren en zomaar wat doen. De officiële reden om de koopavond te verschuiven was, dat het voor het toeristische seizoen gedaan is, maar dat is de grootste onzin die er is, want de donderdagavond liep absoluut niet. Dat is een landelijke trend, want koopavonden zijn niet meer zoals ze waren. Tot nog toe vangen we de achteruitgang nog wel op omdat we zondags ook open zijn, maar donkere tijden naderen.’

Hij vervolgt: ‘Ondernemers moeten zich realiseren dat het zo niet goed komt, want Noordwijk is niet meer wat het was. Ik zit hier vanaf 1996 en er is het een en ander verandert qua drukte. We moeten onze schouders er onder zetten en het initiatief Kerstdorp Noordwijk is een stap in de goede richting. We dachten altijd dat de mensen toch wel naar Noordwijk komen, maar ik hoor heel veel positieve dingen over Lisse en Katwijk. Dit is een noodkreet van mij, want in de zomermaanden gaat het nog wel met de omzet, maar buiten het seizoen om is het rampzalig. De ondernemers moeten samen met de gemeente Noordwijk nieuwe activiteiten ondernemen. De enorme parkeertarieven die de gemeente incasseert zijn echt schandalig. Hierover wordt door het winkelend publiek geklaagd: ze kunnen moeilijk parkeren maar moeten wel flink geld betalen. In naburige gemeenten kunnen mensen gratis parkeren; er moet een omslag komen van het gemeentebestuur, anders verliezen we het van omliggende plaatsen.’

De Lakeside-eigenaar heeft nog wel hoop voor het succes van de vrijdagavond: ‘Het initiatief voor de vrijdagavond is genomen door zo’n 10 winkeliers die op de Promenade zitten. De Hema doet ook mee en de Etos en Ici Paris zullen dan ook volgen. Dan is er voor de andere winkels geen houden meer aan en moeten zij ook meedoen op de vrijdagavond.’


‘Koopavond op vrijdag is goed bevallen’

Bas te Riele, Bedrijfsleider van de Hema Noordwijk, is zeer positief over de vrijdagavond: ‘Het is ons goed bevallen, want de koopavond op vrijdag is vlak bij het weekend. Dan hebben de mensen meer tijd om boodschappen te doen en kunnen ook de toeristen die een lang weekend in Noordwijk verblijven lekker genieten van onze plaats: winkelen, de natte en droge horeca en zo is er voor ieder wat wils. We hebben samen met de Hoofdstraatcommissie besloten om de koopavond te verschuiven om de klanten van Noordwijk nog beter van dienst te zijn.’

Hij vervolgt: ‘Ik ben zelf door de straten heen gelopen en 95% van de winkels was wel open. De winkels die gesloten waren deden überhaupt al niet mee met koopavond. Eenheid in de straat is fantastisch, maar we hebben verschillende types ondernemers. Grotere bedrijven als Hema, Kruitvat en Blokker kunnen zeven dagen in de week geopend zijn. Als voor zelfstandige ondernemers de koopavond niet rendabel is, kiezen zij voor rust op die momenten.’

De bedrijfsleider is tevreden over de ruchtbaarheid die gegeven is aan de verschuiving van de koopavond: ‘Er heeft best wel wat in de kranten gestaan over de verandering en de winkels zelf hebben het ook uitvoerig aangegeven in hun etalages en winkels. Maar ja, waar mensen niet naar zoeken lezen ze ook niet.’ Hij besluit: De koopavond hoort erbij, zeker voor de grote ketenbedrijven. Ik hoop dat mensen die dicht zijn gegaan op koopavond het ook leuk vinden weer mee te gaan doen, zodat het koopcentrum beter wordt als service naar de klant toe.