Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

01 maart 2010

Een veel beter gevoel door MVO

NOORDWIJK – “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen (MVO) doe ik in eerste instantie voor mijn kinderen.” Eeuwe Kooi, eigenaar van TRS Transportkoeling, was tot enkele jaren geleden negatief gestemd over het fenomeen MVO. “Toen ik er voor het eerst van hoorde, dacht ik direct aan geitenwollen sokken.” Nu excelleert zijn bedrijf in het ontwerpen en produceren van almaar energiezuinigere koelmachines en stroomvoorzieningen voor vrachtwagens.

Over zijn aanvankelijke scepsis met betrekking tot het MVO, informeert Kooi: “In de jaren ’90 van de vorige eeuw verkocht ik mijn bedrijf, een producent van heftrucks op vrachtwagens, aan een Amerikaanse onderneming. Toen al sprak men daar over MVO, maar ik vond dat ze het wel met de mond beleden, maar dat het verder uiterlijke schijn was. Ook in Nederland ging het in eerste instantie die kant op. De voortrekkers in ons land op het gebied van MVO zijn de afvalverwerkers. Zij gebruikten termen als ‘cradle to cradle’ en ‘recyclen’, maar ondertussen werkten hun eigen mensen in slechte omstandigheden. De afgelopen jaren is deze sfeer echter compleet verdwenen.”

Rotzooi

De directeur van TRS legt uit: “Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen betekent voor mij dat ik goed ben voor mijn personeel, goede producten maak en geen rotzooi in de sloot gooi. Als je dat doet, dan ben je al aardig bezig. Als onderneming besparen wij energie en een groot voordeel is dat je hiermee geld bespaart. Onze koelmachines voor vrachtwagens zijn anders dan de reguliere exemplaren. We moeten zowel de klanten, als de carrosseriebouwer als de vrachtwagenleveranciers ervan overtuigen dat onze producten beter, lichter en energiezuiniger zijn.”

Hij vervolgt: “MVO betekent ook dat je een flink stuk betrokkenheid bij je mensen hebt. Niet omdat ik maatschappelijk verantwoord bezig wil zijn, maar je moet gewoon goed zorgen voor de mensen die bij je werken. Wanneer je voor goede werkomstandigheden zorgt, houd je jouw mensen ook jaren bij je. Wat dat betreft komt het MVO niet geheel recht uit mijn hart, maar is het ingegeven uit rationele overwegingen. Het is echter ontegenzeggelijk dat ik er als ondernemer een veel beter gevoel bij heb. Ik doe het ook voor mijn kinderen, want het voelt goed dat we de aarde niet als een kaarsje aan twee kanten opbranden.”

Voor meer informatie: TRS Transportkoeling, Scheysloot 71, 2201 GN Noordwijk, T: 071 402 1221, F: 071 408 6586, W:
www.trs.eu.


Gouden tips

De drie Gouden Tips van Kooi voor ondernemers die overwegen over te gaan tot Maatschappelijk Verantwoord Ondernemen:

- Doe het voor jezelf en niet voor het stempel. Als je jezelf naar buiten toe profileert als MVO-onderneming, maar ondertussen illegaal afval stort, dan zal de straf megagroot zijn. En terecht.
- Doe geen beloftes die je niet waar kunt maken, houd de drie woorden “People, Profit, Planet” voor ogen.
- Schiet niet door in je MVO-doelstellingen, maar doe een Pareto-analyse. Je werk moet bestaan uit 20% moeite en 80% resultaat. Als een MVO er niet in zit, begin er dan ook niet aan.