Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 800 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.eu, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

01 september 2010

Binnen anderhalve minuut je eigen kookboek

NOORDWIJK – Na een voorbereidingstijd van anderhalf jaar hebben Meindert de Groot en Roy van Leeuwen een nieuw internetconcept opgezet. Met hun website www.cookyourbook.nl kan iedereen een eigen kookboek maken, samengesteld uit recepten die geheel naar de smaak zijn van de besteller/kok/auteur zelf. Ook kunnen kookgekken hun eigen recepten aanmelden bij de website. Als die recepten in een kookboek gebruikt worden, ontvangen de creatievelingen een kleine vergoeding. Een win-win situatie, zo oordeelt De Groot. “Dit zijn (h)eerlijke kookboeken.”

Door Joep Derksen

Op de genoemde site kan iedere kok, amateur of professioneel, een door haar of hem bedacht recept uploaden. Volgens Noordwijker De Groot wordt ieder recept door een culinair specialist (Wilma van Hoeven) gekeurd op originaliteit, bruikbaarheid en oorspronkelijkheid. Wanneer het recept voldoet aan de normen, komt deze op de website te staan. De mensen die hun eigen kookboek willen bestellen, kunnen kiezen uit duizenden recepten op basis van een “klik en kies-systeem”. Door het bepalen van de eigen voedselvoorkeuren (wel of geen vlees, glutenvrij of visrijk), kan de sitebezoeker de gewenste recepten aanklikken. Na bestelling van het boek staat dit exemplaar binnen tien dagen in de eigen keuken.

Al vijf jaar liep De Groot (29) rond met zijn idee voor een dergelijke website, maar tot voor kort kwam het er niet van. Hij sloeg uiteindelijk de handen ineen met een oude vriend van hem, waarna het abstracte idee geconcretiseerd werd. “Ik ben creatief en mijn compagnon is analytisch ingesteld.” Ze zochten partners om dit idee te realiseren en kwamen in contact met grote bedrijven als John West, Bonduelle en organisaties als het Productschap Nederlands Visbureau. Maar ook werd een samenwerking opgezet met tv-chef Ad Jansen. Voordat de introductiegesprekken plaatsvonden, lieten De Groot en Van Leeuwen hun gesprekspartners een zogenaamde “disclosure” ondertekenen. Op die manier zou niemand met hun idee aan de haal kunnen gaan, zo legt De Groot uit.

(H)eerlijk

Als een ware verkoper prijst hij zijn idee aan. “Dit zijn (h)eerlijke kookboeken die de mensen zelf kunnen samenstellen. Het aantal recepten varieert van 20 tot 100. Op iedere pagina vind je een recept met eten wat je lekker vindt en je kiest zelf of je een dun of dik kookboek wilt hebben.” Het klinkt allemaal geweldig, maar in hoeverre kan gegarandeerd worden dat de recepten op de site ook echt origineel zijn? Een beetje creatieveling kan met wat knip- en plakwerk allerlei bestaande recepten onder eigen naam verspreiden. “Wij kunnen snel zien of het recept gejat is of niet. Ook moet de uploader volgens de algemene voorwaarden aangeven dat hij geen plagiaat pleegt. Het is echter wel zo dat een recept zelf niet auteursrechtelijk beschermd is. Iedereen mag aardappelen met rode kool combineren.”

Waarom zou iemand nog willen betalen voor een kookboek? Overal op het internet zijn gratis recepten te downloaden. “Het gaat boven verwachting goed; we hebben al een paar honderd boeken verkocht sinds we de website in juni hebben gelanceerd. We verwachten in december een gigantische piek aan online bestellingen. Het voordeel van onze website op andere receptenwebsites is dat je bij onze recepten blindelings de aanwijzingen kunt volgen om een heerlijke maaltijd te krijgen. Wij kijken of de ingrediënten gangbaar en goed verkrijgbaar zijn. Daarnaast hoef je geen recepten aan te maken, al mag dat natuurlijk wel. De bezoeker kan ook de recepten aanklikken, die wij aanbevelen op basis van de opgegeven voorkeuren.” De Groot laat zien hoe snel het lukt om een eigen receptenboek aan te maken. Hij geeft op de site enkele voedselvoorkeuren aan, klikt op een twintigtal aanbevolen recepten en binnen anderhalve minuut kan hij een nieuw kookboek bestellen.

Aanlooptijd

Het idee heeft een lange aanlooptijd gehad en ongetwijfeld hebben er veel kosten gezeten in de ontwikkeling en opbouw van de website. Maar nu dit eenmaal gerealiseerd is, is in feite het meeste werk gedaan en moeten enkel de bestellingen en nieuwe recepten bijgehouden worden. Krijgen de receptenindieners nog een financiële beloning? “Circa 20 tot 30% van de boekopbrengst staan we af aan de receptindieners. Per recept dat besteld wordt, is dat zo’n vijf cent. Wij bieden hiermee een platform aan onbekende mensen, die op een eenvoudige manier een centje bij kunnen verdienen.” De kookboeken zelf kosten, afhankelijk van het aantal bestelde recepten, tussen 20 en 55 euro. De kwaliteit van de boeken is vergelijkbaar met de fotoboeken van Kruidvat; er is een index naar soort eten en gerechten, zoals ontbijt, lunch, voor-, hoofd- en nagerecht. Elke soort is in het boek aangegeven met een eigen kleur en ook staan er icoontjes en foto’s bij de ingrediënten.”

Hoe staat het overigens met de kookkennis van de bedenker zelf? Wat is zijn favoriete gerecht? “Guaccamole.” En hoe maak je dat? “Met koriander, een tomaatje, twee verse pepers zonder zaadjes en limoensap. Vervolgens doe ik alles door de blender.” Of de website een doorslaand succes wordt, is nu nog niet zeker. De Groot beseft dat hij en zijn compagnon bezig zijn met een race tegen de klok. “We moeten de grote uitgeverijen voorblijven. Zij zijn nu bezig om een vergelijkbaar concept uit te vinden, maar daar hebben zij ook zeker nog anderhalf jaar voor nodig. In die tijd gaan wij ons verder ontwikkelen en garanderen wij de kwaliteit continue.”
Voor meer informatie: www.cookyourbook.nl.