Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

16 oktober 2006

"Werken met een product dat niet schadelijk is geeft prettig gevoel"


Voorhouts bedrijf LGem ziet brood in kweek van algen
Voorhout – Het bedrijf LGem BV is pas in februari 2006 opgericht door Sander Hazewinkel en Voorhouter Eugène Roebroeck en nu al hebben ze drie prijzen gewonnen voor hun product. En welk product maakt LGem zo bijzonder? Ze kweken en verkopen algen.
door Joep Derksen
Eugène (46) is bioloog van beroep en Sander (35) is advocaat, maar beiden hebben hun vorige baan opgegeven om LGem op te zetten. Sander’s vader is eigenaar van het ingenieursbureau Techno Invent in Zoetermeer. Dit bedrijf werkte voor een project waarin algen gekweekt werden samen met de Wageningen Universiteit. Doel van dit project was, om op natuurlijke wijze, en dus niet belastend voor het milieu, omega-3 vetzuren te produceren en de resultaten waren verbluffend goed. De geestelijke vaders wilden echter geen bedrijf opstarten om dit idee commercieel uit te breiden, dus Sander en Eugène grepen hun kans.

Tuinderskas
Sander: “Algen zijn eencellige planten die we in een tuinderskas in Noord-Brabant kweken. We hebben buizen geïnstalleerd waardoor 37.000 liter zeewater stroomt. Dit zeewater is door onszelf geproduceerd en wordt continue gerecycled. Het omega-3 vetzuur dat we van de algen krijgen wordt voor verschillende doeleinden gebruikt. Het kan dienen als voer voor plankton, wat op haar beurt weer gegeten wordt door vislarfjes in commerciële kwekerijen. Voor een goede groei hebben zeebrasems en zeebaarzen absoluut het omega-3 vetzuur nodig. Dat maakt de algen zo waardevol. Daarnaast wordt dit vetzuur ook gebruikt als voedingssupplementen voor de mens: het komt terug in margarine, eieren, medicijnen, maar ook bijvoorbeeld cosmetica. LGem heeft hiervoor nu al klanten in Amerika.”
Visolie
Tot nu toe wordt het omega-3 vetzuur alleen gewonnen uit visolie van de vissen zelf. Dit is een milieubelastend proces: vissen worden gedood en het gevaar van overbevissing dreigt. Sander vervolgt: “Voor 1 kilogram vis die aan land wordt gebracht, wordt 3 liter stookolie verbruikt door de vissersboten. En dat is wel 20 kg CO2 uitstoot, wat weer bijdraagt aan het broeikaseffect.”Eugène voegt hieraan toe: “Algen zijn duurzaam: ze hebben alleen zeewater, zonlicht en CO2 nodig, wat weer wordt omgezet in zuurstof. Wat wij doen is niet uniek, want algen worden op kleine schaal al ingezet voor het verkrijgen van omega-3 vetzuren. Maar wij doen het veel efficiënter en dus goedkoper dan de concurrentie. Voor één kilogram algen vragen wij € 300 en dat is 40% goedkoper dan de gangbare marktprijs.”

Zonlicht
Essentieel voor een hoge algenproductie is zoveel mogelijk zonlicht te hebben per vierkante meter. Dat is ook een van de redenen waarom het jonge bedrijf nu al kijkt naar uitbreiding van haar activiteiten richting Spanje. Eugène: “Over circa drie jaar hebben we onze eigen algenkwekerij aan de grens van Portugal, in de buurt van de Algarve. Daar zijn jaarlijks 300 zon-dagen en dat is natuurlijk een uitstekende situatie voor het kweken van algen.”
Wereldverbeteraars
Wat is de reden geweest dat Sander en Eugène het life science bedrijf LGem hebben opgericht: zijn ze wereldverbeteraars? Willen ze de vissen in de zeeën redden? De twee directeuren beginnen te grinniken: “Nee, wereldverbeteraars zijn we niet, maar het is wel fijn te werken met technologie die duurzaam is. We kiezen er bewust voor te werken met een product dat niet schadelijk is en dat is een prettig gevoel.” Toch ligt het milieu hen na aan het hart. Sander: “Mijn droom is, dat Nederland door onze activiteiten aan de Kyoto-norm kan voldoen. Als Nederland 3.000 hectare algenkweeksystemen in gebruik heeft, ter vervanging van vismeel, wordt al aan deze normen voldaan.”

Uitbreiden
Maar zover is het nog niet. LGem breidt haar kweeksystemen binnenkort uit naar 750 vierkante meter. Iets later wil het bedrijf enkele hectares hebben waarbij de gedachte is: ‘hoe meer we op grotere schaal opereren, hoe goedkoper we kunnen leveren per kilogram’. Eugène: “En juist als we in grote hoeveelheden kunnen leveren, zijn we ook interessant voor grote ondernemingen, die onze vetzuren nodig hebben voor hun producten.”

Marktbenadering
Met de recente overname van Youtube door Google in het achterhoofd, ligt de vraag natuurlijk voor de hand of LGem over een paar jaar ook in andere handen gaat. De beide directeuren denken niet dat dit gaat gebeuren: “Met onze eigen marktbenadering gaan we het bedrijf de komende jaren opbouwen. We hebben geen externe financiers en zijn daar ook niet naar op zoek. We willen de komende jaren zelfstandig hard groeien en dan denken we aan een jaarlijkse organische groei van 100% voor de komende vijf jaar. We zijn niet van plan om naar de beurs te gaan en zo massa’s geld binnen te halen. Toch laten ze een achterdeurtje open: “Men spreekt toch vaak lovend over familiebedrijven als LGem. Mogelijk zou in de toekomst een deel van het bedrijf naar de beurs gaan, zonder dat we de controle verliezen. Je ziet dat dit ook succesvol gebeurt bij een bedrijf als Heineken.”

Prijzen
LGem’s idee is op 4 oktober beloond met de derde plaats van de Herman Wijffels Innovatieprijs 2006. Tevens hebben ze eerder dit jaar de eerste plaats bereikt van het Bio Business Event, wat een geldbedrag opleverde van € 25.000. Hun eerste ontvangen New Venture prijs was een bedrag van € 500. Voor meer informatie: www.lgem.nl