Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

09 april 2007

Cursussen CON blijken populair onder senioren


“Een hele hoop mensen zijn bang voor de computer”


Noordwijk – In de wintermaanden organiseert het ouderennetwerk Stichting Coördinatie Ouderen Noordwijk (CON) computercursussen voor 55+ers in het Trefpunt in Noordwijk. De zevende cursus van vijf keer twee lesuren is van start gegaan en docent André Sepers brengt de leerlingen de basisbeginselen van het computeren bij. “Ik wil geen internetslaaf worden.”

door Joep Derksen

Het CON initieert en organiseert activiteiten met als doel sociale contacten te bevorderen, isolementen te doorbreken en ontplooiingsmogelijkheden te bieden. Deze stichting kent geen lidmaatschap en richt zich op alle senioren.

Sepers is zelf al 74 jaar, maar geniet ervan om leeftijdsgenoten het gebruik van een PC (personal computer) bij te brengen. “Dit is echt een cursus voor beginners van 55 tot 90 jaar”, zo vertelt hij. “Het niveau van de deelnemers verschilt heel erg: sommige mensen weten al iets van een computer af, maar er zitten ook beginnelingen bij, die angst hebben om het toetsenbord aan te raken. Een hele hoop mensen zijn bang voor een computer, maar ik vertel ze altijd dat de computer een ongelooflijk dom ding is, dat niets anders doet dan wat je hem opdraagt. Maar uiteindelijk moeten de mensen om door deze angstfase heen te komen ook thuis oefenen.”

Grijze cellen

Hij vervolgt: “De basiskennis van de cursisten, of het gebrek eraan, verlangt een bepaald tempo. De grijze cellen werken nog wel, maar gaan ook achteruit. Deze winter heb ik zeven cursussen gegeven en dat is voorlopig wel even genoeg. Er is ontzettend veel vraag naar, want een hele hoop ouderen krijgen een pc van de kinderen en zijn erg gis om een cursus te volgen. Ik ben een van de weinige mensen in Noordwijk die een echte beginnerscursus geeft en werk op een bepaalde manier. De deelnemers help ik over een psychologische drempel en ik ben niet echt streng.”

De deelnemers leren in de cursus voornamelijk welke letters, cijfers en symbolen op een toetsenbord zitten en hoe je een muis moet gebruiken. Een van de deelnemers is de 86-jarige oud-wethouder Jacques de Geus. Hij komt vol enthousiasme binnen en laat een computerboek zien dat hij gekocht heeft. De cursus werkt echter volgens ander lesmateriaal, dus het boek gaat weer terug in zijn tas.

De oud-wethouder vertelt waarom hij aan deze cursus deelneemt: “Ik vind dat ik dit nog moet leren, want ik ben nog jong. Natuurlijk heb ik altijd al met de computer gewerkt, maar in 1987 ben ik gestopt in het bedrijfsleven en juist in die jaren is de IT-ontwikkeling echt begonnen. Op de computer van mijn dochter heb ik bijvoorbeeld een boek geschreven, maar dat hield alleen in dat ik kon typen. Mijn dochter zette de computer aan en opende een bladzijde (Worddocument – red.) zodat ik kon beginnen. Maar zodra er iets mis ging, stopte ik onmiddellijk met tikken en wachtte tot ze me uit de brand hielp. Ik keek wel uit om de computer dan aan te raken!”

De Geus heeft verwachtingen over deze cursus. “Ik hoop dat ik na deze lessen op een laptop foto’s kan gaan bekijken. Misschien ga ik ook wel op het internet, maar daar twijfel ik nog over. Ik wil namelijk geen internetslaaf worden.”