Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 800 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.eu, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

15 december 2009

“Koop in je eigen dorp”

Hoofdstraat viert nieuw gevonden saamhorigheid

NOORDWIJK – De Hoofdstraat is weer “alive and kicking”. Waar het in het verleden nogal eens schortte aan de saamhorigheid, slaan nu alle winkeliers de handen ineen om van de Hoofdstraat het mooiste winkelcentrum van de regio te maken. “We kijken naar de mogelijkheden en niet de onmogelijkheden.”

Door Joep Derksen

De hernieuwde saamhorigheid straalt ook af van de foto, want deze winkeliers nemen met plezier de tijd om de pracht van de Hoofdstraat te benadrukken. In een interview vertellen Willy Fenstra (Fresco), Joost van der Hulst (Hema) en Hester Baljet (Rituals) over de wederopstanding van de gezamenlijkheid van de winkeliers.

“De Hoofdstraat is alive and kicking! Als je door deze winkelstraat loopt, heb je een heel goed winkelaanbod. We zijn sterk in kleding, luxury en funshopping: veel mensen komen speciaal hiervoor naar de Hoofdstraat. Noordwijk aan Zee is zo uniek: je kunt namelijk een strandwandeling combineren met het lekker lopen door de Hoofdstraat. Het is een perfecte mix.”

Kiem

Voorheen werden initiatieven van de “jonge honden” om de Hoofdstraat in gezamenlijkheid te promoten nogal eens in de kiem gesmoord door de oudere garde. Opmerkingen als: “Dat hebben we al eens geprobeerd” en “Dit werkt toch niet”, leken vaak het standaard antwoord op ieder voorgesteld initiatief. Zo verzandde menig initiatief in een gebrek aan medewerking van collega-winkeliers en dat leidde ertoe dat de Hoofdstraat als regionaal winkelcentrum de slag dreigde te missen in de concurrentiestrijd met andere winkelstraten.
Dit gevaar is echter geweken, informeren Van der Hulst en Baljet enthousiast: “We werken nu goed samen en Willy is echt de trekker. Ondernemers van de Hoofdstraat pakken ook initiatieven op als autonome groepjes. Of het nu gaat om de modeshow in het afgelopen voorjaar, het standwerkerconcours of de aankomende kerstactiviteiten. Iedereen pakt een onderdeel op.” Fenstra vult aan: “Als Hoofdstraatwinkeliers vallen we onder de NOV en we ontwikkelen eigen initiatieven. Ik probeer hier het aanstuurpunt te zijn, zodat de zaken met elkaar worden afgestemd. Ook voor de toekomst hebben we er veel vertrouwen in dat deze samenwerking voortgezet wordt. Iedereen merkt dat er wat gebeurt en dat we als winkeliers écht wat kunnen organiseren. De Hoofdstraat als koopcentrum is namelijk dé plek voor het gezellig winkelen. Want Noordwijkers: blijf op je dorp en koop in je dorp.”