Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

11 november 2009

“De naam blijft bestaan”

Oprichters Autoschade Brouwer nemen afscheid

NOORDWIJK – Een tijdperk van meer dan dertig jaar is ten einde. Woensdagochtend 28 oktober opende Hanneke Brouwer samen met haar man Kees Brouwer en diens broer Frans voor de laatste keer de deuren van Autoschade Brouwer. Zij gaan genieten van een leven zonder werkverplichtingen en hebben de zaak verkocht aan Peter Engels. De naam Autoschade Brouwer blijft echter bestaan: “Deze naam staat synoniem aan kwaliteit en service”, informeert de nieuwe eigenaar.

Door Joep Derksen

Hanneke, Kees en Frans Brouwer hebben al die jaren met hart en ziel gewerkt, dat blijkt ook uit het interview dat ze geven. Af en toe wordt het Hanneke ook teveel als ze terugkijkt op de afgelopen jaren. Een Frans spreekwoord luidt: “Afscheid nemen is een beetje als sterven” en de afgelopen twee maanden hebben de nu voormalige eigenaren iedere dag een beetje meer afscheid moeten nemen. Dat was niet altijd gemakkelijk, maar ze deden het graag om de nieuwe eigenaar zo goed mogelijk wegwijs te kunnen maken.

Over de voorgeschiedenis van Autoschade Brouwer laten ze weten: “We hebben de zaak in 1978 met z’n drieën opgezet. We zijn begonnen in de Voorstraat en tien jaar geleden hebben we op de Keyserswey 50 een nieuw pand gerealiseerd. De eerste jaren waren heel moeilijk, maar we hebben de zaak opgebouwd tot een topschadebedrijf. Zo zijn we een van de weinige bedrijven die schadesturing hebben gerealiseerd. Dat betekent dat verzekeringsmaatschappijen mensen met autoschade naar ons doorsturen. Ook zijn onze klanten ons trouw gebleven en hebben we personeel in dienst dat al meer dan 25 jaar bij ons werkt.”

Moeilijk

En wat gaan de drie nu doen? “Sinds we hier zitten, hebben we nooit vakantie gehad, hooguit eens per maand een vrije dag. Op 31 augustus was de officiële overdracht en we draaiden twee maanden mee om de zaak over te dragen”, informeert Kees. “Die laatste twee maanden waren moeilijk”, vertelt Hanneke, “ik heb altijd veel gevoel in mijn werk gelegd, maar je bent de regie kwijt.” Terwijl ze dit zegt, pakt ze een zakdoek en wrijft over haar ogen. “Het waren moeilijke maanden, niet vanwege Peter Engels, maar nadat je de zaak verkocht hebt wordt alles je uit handen genomen. We vinden het fijn dat hij het overneemt en iedereen is heel positief over de toekomst van het bedrijf. Als we nog een advies aan Engels mogen geven: “Blijf zorgen voor persoonlijke aandacht voor de mensen het en behouden van de goede service.”

Waarom stopt u? Kees: “Ik ben vanaf mijn schooltijd werkzaam geweest en wilde altijd al met mijn 60ste stoppen. Nu wil ik meer vrije tijd hebben. Ook voor mijn vrouw, want zij heeft zich heel intensief bezig gehouden met onder meer de boekhouding. Met deze verkoop is onze droom verwezenlijkt, want in deze crisistijd hebben we toch een koper gevonden. Daar komt bij: onze naam blijft bestaan, de mensen blijven hier werken en op termijn komt er meer personeel.”

Toekomstplannen

Engels vertelt over zijn achtergrond en toekomstplannen: “Ik ben van jongs af in de automotivebranche werkzaam geweest, waaronder zo’n twintig jaar als manager en schadehersteller. Al zeven jaar had ik een diepgekoesterde wens om voor mezelf te beginnen en met de familie Brouwer ben ik een heel mooi traject ingegaan, waarbij we elkaar goed hebben leren kennen. Het is heel fijn dat ze twee maanden lang de tijd hebben genomen om de zaak over te dragen. Daar ben ik hen heel dankbaar voor.

Over zijn plannen: “Binnen de huidige organisatie ga ik de puntjes op de ‘i’ zetten, met onder meer een versterkte vorm van automatisering. We zijn van lakleverancier veranderd om deze dienstverlening op een hoger peil te brengen. Deze omschakeling is een fantastisch traject geweest, wat het personeel binnen twee dagen heel goed heeft opgepakt. Het bedrijf is groot geworden in de wijde omgeving, waardoor we klanten hebben in onder meer Noordwijk, Katwijk, Rijnsburg en Teylingen. Met haar dienstverlening heeft Brouwer een uitstekende reputatie opgebouwd. De service wordt onverkort doorgezet en we zullen het nog beter doen. Ik zal nooit de Brouwers exact kunnen kopiëren, maar de naam blijft absoluut in tact. Ik heb niet de geringste behoefte die te veranderen. Wat we voortaan wel doen, is dat we meer auto’s bij de klant zullen halen en brengen. Bovendien zijn we voortaan iedere zaterdagochtend van 08:00 uur tot 12:00 uur open.”
Voor meer informatie: Autoschade Brouwer, Keyserswey 50 Noordwijk, T: 071 361 5234.