JOEP
DERKSEN
LISSE
– Iedere inwoner die de pech heeft afhankelijk te zijn van een zorginstantie,
kan er over meepraten. Voordat de daadwerkelijke zorg in huis kan plaatsvinden,
moet eerst contact worden opgenomen met de administratieve afdeling van de zorginstantie en via allerlei kanalen
komt dan uiteindelijk toch een echte verzorgende langs om te helpen. En vaak
komen er iedere keer andere gezichten, waarbij de zorgbehoevende één van
de tien of vijftien mensen is, die per
dag verzorgd moeten worden.
Een groepje
verpleegkundigen was deze gang van zaken helemaal zat. Zij gingen het vak in,
juist om er te zijn voor andere mensen en niet om ‘lopende band’ verpleegtaken
te verrichten. Daarom besloten Sandra Van Roosmalen, Louis Zwarts en José Maas
om een nieuwe vestiging van Buurtzorg op te zetten. Buurtzorg maakt geen
gebruik van administratief personeel of een managementafdeling; iedere zorgeuro
gaat direct naar het echte doel; de verpleging van de mensen die dat nodig hebben.
Met een telefoontje naar Buurtzorg krijgen de patiënten/cliënten dan ook direct
een van de verpleegkundigen aan de lijn. Het is een ware revolutie in zorgland.
Van Roosmalen laat weten
over haar stap: ‘Ik wilde niet meer voor een groot zogcentrum werken, maar
teruggaan naar de basis: contact met de mensen, zorg verlenen en cliëntgericht
bezig zijn. Voor Buurtzorg Nederland heb ik een plan geschreven en kreeg
toestemming om te beginnen. Cliënten worden doorverwezen door onder meer
huisarts Derks en de ziekenhuizen, maar mensen kunnen ook rechtstreeks met ons
bellen via: 06 1264 0343 (24 uur bereikbaar).
De verpleegkundigen hebben
ervaring op veel gebieden, of het nu gaat om oncologie, intramurale zorg of
psychiatrie. Maar ook het helpen van chronische zieke, terminale en
psychogeriatrische patiënten, alsmede de revalidatie of kraamverzorging behoort
tot het lijstje van kwaliteiten waarop de verpleegkundigen kunnen bogen.
De oprichting van de
nonprofit stichting Buurtzorg Lisse ging niet meteen van een leien dakje. Een
aantal huisartsen was sceptisch en vond dat er al genoeg zorgaanbieders waren. Maar
de initiatiefnemers merken nu, dat hun aanpak van cliëntgerichte zorg zonder
allerlei administratieve tussenpersonen, een groot succes is. Sinds de start
van Buurtzorg Lisse, begin dit jaar, hebben zich al een aantal mensen
aangemeld.
Voor iedere cliënt/patiënt
uit Lisse en Lisserbroek is er tijd voor het drinken van een kopje koffie of
het maken van een ontbijt. Buurtzorg wordt betaald via de AWBZ of een persoonsgebonden
budget. Maar gaat Buurtzorg uiteindelijk niet onder aan haar eigen succes? Als
zich namelijk heel veel mensen melden voor zorgverpleging, moet er toch een
administratieve afdeling komen om alles in goede banen te leiden? Dat blijkt
niet zo te zijn, aldus Maas: ‘Maximaal 12 verpleegkundigen werken samen binnen
een vestiging van Buurtzorg. Als er behoefte is aan meer verpleegkundigen, dan
wordt een nieuwe afdeling opgericht.’ Voor meer informatie: E: lisse@buurtzorgnederland.com of W: www.lisse.buurtzorg.net.
0 Comments:
Een reactie posten
<< Home