Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 800 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.eu, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

02 maart 2010

“De maatschappij dat zijn wij”

NOORDWIJK – “Als het kwartje gevallen is, kom je in een schwung en wordt je op steeds meer gebieden bewuster bezig.” Stephan Stokkermans van het vijfsterren Grand Hotel Huis ter Duin is groot pleitbezorger van het maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO). Talrijke maatregelen zijn genomen om ervoor te zorgen dat het milieu het weer een stukje gemakkelijker krijgt.

Het hotel, aangesloten bij de internationale organisatie Preferred Hotels & Resorts en lid van Prestige Hotels, is een van de weinige vijfsterren hotels dat nog steeds in privaathanden is. Gastvrijheid, perfectie, sfeer, ambiance, faciliteiten, professionaliteit en superieure service maken Grand Hotel Huis ter Duin een unieke locatie voor alle vormen van (inter)nationale zakelijke bijeenkomsten. Stokkermans: “Ik hoorde een jaar of vijf geleden voor het eerst van MVO en mijn gevoelens toen waren: ‘Daar heb je weer een nieuwe hype’. Toch heb ik me erin verdiept en me afgevraagd waar MVO precies voor staat. Toen bleek dat er toch heel goede zaken uit voortkomen.”

“De klimaatdiscussie is heel actueel en iedereen weet dat de dingen anders moeten en ook Huis ter Duin is hier mee bezig”, vervolgt Stokkermans. “Nu zijn we zover dat we MVO als maatstaf nemen voor al onze (nieuwe) ontwikkelingen. Zo zijn we een van de weinige hotels die bezig zijn het certificaat voor de Green Key te halen; de internationale standaard hoe je energie bespaart en recycling uitvoert volgens de MVO-waarden. Tevens hebben we een warmtekrachtcentrale, slaan we energie op in de grond en zijn we actief in de organisatie Sharing Success.”

Biologisch

Ook op andere vlakken komt MVO terug in het beleid van Huis ter Duin: “We maken meer gebruik van biologische producten. Zo kopen we niet willekeurig iedere tonijn, maar beoordelen ook uit welke wateren ze komen: dat moeten schone wateren zijn, zonder afvalstoffen. Producten die we voor het hotel aanschaffen moeten kinderarbeidvrij zijn. Overigens heeft dat net zozeer te maken met de waarden die je in de samenleving met elkaar afspreekt.”

Hij vertelt verder: “De maatschappij, dat zijn wij. Dat wij zo actief zijn met MVO, zorgt er ook voor dat de maatschappij rondom Huis ter Duin er beter van wordt. Wat dat betreft, mag de overheid best een actievere rol spelen. Zij houden wel een vingertje omhoog waar het gaat om het promoten van MVO, maar ze moeten zelf ook actie ondernemen en meer vooruitstrevend zijn in hun handelen. Waarom moet een biologisch product duurder zijn: dat snap ik niet. De overheid moet dit soort zaken meer stimuleren.”

Voor meer informatie: Huis ter Duin, Koningin Astrid Boulevard 5, 2200 AB Noordwijk aan Zee, T: 071 361 9220, F: 071 361 9401, E:
info@huisterduin.com, W: www.huisterduin.com.

Drie gouden tips voor ondernemers die zich bezig willen houden met MVO:

- Communiceer MVO niet alleen goed naar je gasten, maar ook intern. Er moet breed draagvlak voor bestaan
- Overdrijf het niet; blijf jezelf. Loop niet als een kip zonder kop rond om allerlei dingen te gaan doen
- Doe het gewoon. Op het moment dat jij vindt dat je deze afslag moet nemen, dan is dat de beste beslissing