Zakelijk nieuws

Een overzicht van ruim 1.100 gepubliceerde artikelen in regionale weekbladen en magazines. Deze verhalen gaan over ondernemers, groot en klein. Het is slechts een kleine selectie van onderwerpen, waarmee uw bedrijf ook in het nieuws kan komen! Voor meer informatie: www.writing4u.nl, Email: joepderksen@live.com. Foto's kunnen ook via dit emailadres besteld worden.

13 november 2013

'Lichaam en geest gaan samen’

 
LISSE – Jarenlang was Corry Dekker actief als manager en ze ontwikkelde een succesvolle carriere. Hierbij verloor ze echter zichzelf uit het oog en voor ze het wist, had ze een burnout. Dit was voor haar de eerste stap naar een nieuw leven als holistisch counselor, waarbij ze mensen begeleid de weg uit de tunnel te vinden in een periode dat ze compleet vastlopen.
Dekker weet waarover ze praat: ‘Mensen die een burnout krijgen, zijn vaak perfectionisten. Ze trekken alles naar zich toe en blijven maar doorgaan en presteren. Tot het niet meer kan; ze vergeten soms dingen en doen dan nog meer werk om dat te compenseren. Het zijn vaak de betrokken  mensen die het heel erg vinden om ziek te worden. Ze hebben de tijd nodig om uit te rusten, veel te bewegen en ontspanningsoefeningen  te doen.’
Ze vervolgt: ‘De burnout heeft me een ander mens gemaakt. Ik stel meer voorop wat ik belangrijk vind en kan prioriteiten stellen. Daardoor ben ik gaan golfen; je leert te focussen op één balletje, terwijl je nergens anders aan denkt.’ Dankzij goede begeleiding en steun van haar familie overkwam Dekker deze moeilijke periode. In diezelfde periode kwam ze achter haar ware passie: andere mensen één op één helpen door eenzelfde moeilijke periode te komen.
Daarom volgde ze een hbo opleiding  en registreerde ze zich als (holistic) counselor bij de ABvC en  de RBNG. Ze zette in 2010 het bedrijf Holistic Lisse op en begeleid sindsdien veel mensen om de weg naar boven te vinden. ‘Mensen die bij mij komen hebben vaak last van stress of burnout. Bij counseling gaat het om verandering; ik bekijk samen met de ander wat diegene echt wil. En vervolgens wordt bekeken hoe die persoon dat kan bereiken.’ Haar werk is heel inspirerend: ‘Ik help de mensen niet, want ze helpen zichzelf. Ik kan ze wel begeleiden en maak daarbij gebruik van het holistische: de altijddurende link tussen geest en lichaam. Als je bent opgebrand, krijg je vaak vage klachten als rsi of nekklachten. Je bent vleugellam maar  het kan  weer goed komen. Dan verdwijnen vaak  ook de lichamelijke klachten.’
Ze vervolgt: ‘Heel veel mensen leggen het geluk bij een ander. Maar het innerlijke groeiproces kkan heel helend zijn.’ Uitgeput is de counselor nooit na de sessies: ‘Ik krijg  er energie van. Ik haal mijn energie uit het feit dat ik iemand kan begeleiden in het vinden van de oplossingen voor de eigen problemen.’ Voor meer informatie: www.holisticlisse.nl.